Woestijntenten en stenengebouwen

Van woestijntent naar stenengebouw’ stond op de cover van het blad Opbouw dat gisteren bij mij op de mat viel. Opbouw is het opinieblad voor de Nederlands Gereformeerde Kerken.

Die woorden prikkelden mij, omdat ik nu in mijn leven bezig ben met een tegenovergestelde beweging – van stenengebouw naar woestijntent. Het zal, trouwens, meevallen met die woestijn en die tent, maar je snapt me wel.

Deze woorden zijn uitgesproken door een predikant van de NGK aan het eind van de Landelijke Vergadering (Synode) van de NGK die recentelijk gehouden is. Vroeger beleefden de NGK een woestijnperiode, zei de predikant. ‘Nu is dat wel anders. We bewonen geen tenten meer, maar hebben het vaste gebouw van het AKS (de kerkorde van de NGK) betrokken waaraan we deze maanden weer een paar stenen stevig vastgemetseld hebben’.*

Theologie is autobiografie, heb ik jaren geleden geleerd. Mijn eigen levensfase bepaalt nu dus ook hoe ik deze beeldspraak versta. Uiteraard is het hartstikke goed als dingen goed geregeld zijn, en er zijn ook genoeg beelden in de Bijbel die spreken van stenengebouwen die gebouwd worden (Ef 2:19-22, bv).

Een ander Bijbels beeld wordt door Jezus uitgesproken: ‘De vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon kan zijn hoofd nergens te ruste leggen.’ En het hoofdstuk over de geloofshelden van weleer zet een beeld van woestijntochten neer: ‘Ze zwierven rond in schapenvachten of geitenvellen, berooid, vernederd en mishandeld. Ze doolden door verlaten oorden en berggebieden en verscholen zich in grotten en holen onder de grond. Ze waren voor de wereld te goed.’

Het is een spanningsveld, zonder enige twijfel.

En dan al helemaal als je verderop in hetzelfde blad de column van drs. Menko Biewenga leest, waarin hij missionair predikant Arjan Markus citeert uit het blad Kontekstueel (zonder commentaar van hemzelf, trouwens):

Heb je voor gemeenschap een predikant of kerkelijke werker nodig? Niet noodzakelijk, lijkt mij. (…)

Als er geen kerkgebouw meer is, dan worden samenkomsten van de gemeenschap wellicht geen kerkdienst meer in onze klassieke vorm. Is dat erg, of kan het ook zonder? Ik zou het zelf erg missen, maar het kan zonder. Laten we eerlijk zijn: kerkdiensten zijn ook niet de meest ideale vorm om gemeenschap te stichten. (…)

Is er voor onderwijs en de verkondiging een kerkgebouw nodig? Nee, net als gemeenschap kan ook het onderwijs en de verkondiging in een andere ruimte. Is er voor onderwijs en verkondiging een professional als de predikant nodig? Ik denk niet dat de ontsluiting van de traditie en de uitleg van de Schriften en de verkondiging van Gods genade is voorbehouden aan geschoolde theologen.*

Mijn vrouw en ik kiezen er op dit moment voor om verschillende gebouwen achter ons te laten en op reis te gaan. Dat maakt ons niet beter dan een ander, we begrijpen de noodzaak om gebouwen van kwaliteit neer te zetten, en we wensen kerken die zich door Gods Geest geroepen voelen stenengebouwen te bouwen alle zegen toe.

Ik hoop en bid dat die gebouwen straks niet leeg komen te staan. Maar ergens ben ik er niet gerust op.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!

* Voor de volledigheid: deze predikant voegt er ook aan toe: ‘Overigens speelt het echte leven van de kerk zich niet af op een Landelijke Vergadering, maar thuis, in de plaatselijke gemeenten’.

* Voor de volledigheid: ds Markus pleit wel voor de inzet van academisch geschoolde predikanten – ‘je kunt denken aan rondreizende predikanten, die verbonden zijn aan een grote gemeente met een regiofunctie’.

One response to “Woestijntenten en stenengebouwen

  • Henk van Blijderveen

    Hoi Norman. Ik heb wel eens gehoord dat de kerk van de toekomst kleiner maar vitaler gaat worden. Meer huisgemeenten. Ergens lijkt me dit mooi, maar er schuilen ook wel gevaren in. Ik denk bijvoorbeeld aan dwaalleren en sektarische trekjes wanneer die groepjes zich teveel afsluiten en in zichzelf keren. Gr. Henk

Geef een reactie

