Zondagavond televisie

Gisterenavond genoten we van twee tv-programma’s van hoge kwaliteit: Van Dis in Afrika (herhaling) en God in de lage landen.

Adriaan van Dis reisde twee maanden lang door zuidelijk Afrika. In de zevendelige documentaireserie over deze tocht door Zuid-Afrika, Namibië en Mozambique gaat Van Dis op zoek naar parallellen én contrasten met de huidige West-Europese samenlevingen. Klik hier voor de website en afleveringen.

En een boeiende aflevering van God in de lage landen: De Nederlandse maatschappij heeft christelijke wortels. Hoe zien die wortels eruit? En wat is de invloed van het christendom op de hedendaagse maatschappij en cultuur? In God in de Lage Landen reist verteller Ernst Daniël Smid door de geschiedenis en het heden. Hij speurt na hoe het christendom in ons land kwam, wat belangrijke bewegingen zijn en hoe het tot in het heden doorwerkt. Hij bezoekt daarvoor kloosters, vertelt over bijzondere historische figuren en spreekt met hedendaagse christenen.

In de aflevering van gisterenavond is de toekomst van God in de lage landen onzeker. De secularisatie en de leegloop van de gevestigde kerken lijken onomkeerbaar. Binnen de eigen gelederen van de kerk ontstaat twijfel aan de waarheidsgetrouwheid van de Bijbel en christelijke dogma’s.

De theologen Kuitert en Hendrikse staan in deze aflevering centraal – en dan in het bijzonder hun rol in het woorden geven aan de twijfel die voor velen zeer herkenbaar is.

Wat mij opnieuw opviel is dat de geloofstwijfel – zoals gepresenteerd in dit programma –geworteld is in o.a. de confrontatie met het lijden in de wereld. Voor Kuitert was dat de watersnoodramp van 1953. Mensen verdronken al biddend en God smekend. De camera neemt in slow motion de grafstenen op. Oud 78 jaar. Oud 11 maanden.

Respons daarop is: alles wat we over boven zeggen komt van beneden. Met andere woorden – maatstaf voor ons denken over God is de eigen ervaring. Vroeger dacht (geloofde) men  dat God er was en sprak. Nu weten we dat voor hen en ons hetzelfe geldt: al ons spreken over boven komt van beneden.

Geloof me – ik heb daar alle begrip voor. Ik begrijp dat de fundamenten van het geloof geschud kunnen worden door het leed in de wereld of de ontdekking dat wat de kerk je geleerd heeft doordrenkt is met de wereldse drie-eenheid: macht, seks en geweld.

Gisterenavond dacht ik – en toch vind ik het wat goedkoop en simplistisch om eenzijdig God aan de kant te zetten puur om de eigen ervaring.

Vanochtend lees ik Psalm 116:

9 Ik mag wandelen in het land van de levenden
onder het oog van de HEER.
10 Ik bleef vertrouwen, ook al zei ik:
‘Ik ben diep ongelukkig.’

Dit is ook een authentieke en legitieme ervaring, met een andere uitkomst dan die van Kuitert. Waarom zou de ervaring van deze schrijver minder zwaar wegen dan die van Kuitert?

Ik zou beide serieus willen nemen.

Frederick Buechner over twijfel:
Whether your faith is that there is a God or that there is not a God, if you don’t have any doubts you are either kidding yourself or asleep. (Wishful Thinking, blz 20)

Advertisements

2 responses to “Zondagavond televisie

  • Henk van Blijderveen

    Tja, als we ons laten leiden door het lijden, dan is God altijd de pineut. Iedereen komt in dit leven aan zijn eind en dat eind is normaliter niet prettig. Of het nu een natuurlijke dood betreft of een ramp doet daar niets aan af. Het blijft moeilijk voor een mens om te sterven, maar het mooie van het geloof is dat het leven daarna op “een hoger niveau” verder gaat!

  • Rick

    De kleuring van de aflevering had waarschijnlijk ook te maken met de beschikbaarheid en bereidheid van anderen eraan mee te werken. Ook nieuwe kerken als Villa Klarendal in Arnhem en In de Praktijk in Den Haag werden benaderd, maar moesten vanwege de overkill aan media-aandacht de afgelopen tijd even pas op de plaats maken…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: