We Rule

Gisteren de Paaspreek begonnen met een verwijzing naar een door mij net ontdekt spelletje, We Rule.
Ik ben niet zo een fan van (computer)spelletjes – heel vroeger heb ik af en toe Pac-man gedaan, maar daar hield het ook snel mee op.
We Rule bestaat maar een maand, en is een applicatie voor de iPhone, iPod, en nu de iPad.
Doel van de game is het zo snel mogelijk opbouwen van een unieke gemeenschap. Daarbij ben je bezig met dagelijkse activiteiten zoals het verbouwen en oogsten van landbouwproducten, maar je moet ook strategische beslissingen nemen over de toekomst van je koninkrijk.
Je bouwt ook huizen, boerderijen en openbare voorzieningen – kortom, alles waar je gemeenschap baat bij zou hebben en van zou kunnen genieten.
Want dat is het uiteindelijke doel van het spel: op vreedzame wijze een koninkrijk bouwen waar het goed toeven is.
Sinds zondag heb ik zelf het spel gedownload en gespeeld. Ik zal er niet snel aan verslaafd raken, maar dat ligt meer aan mij dan aan het spel. En het moet gezegd: het is een leuk spel.
Één van de mooiste aspecten van het spel is dat je geduld moet hebben. Je moet op je landbouwproducten zoals maïs, uien en tomaten wachten – want elk product heeft zijn eigen groeitijd. Dat geldt ook voor de andere activiteiten – alles heeft zijn tijd nodig om tot bloei en winst te komen.
Je kunt dingen sneller winstgevend laten worden, maar dat kost geld (mojo’s). De afweging – geld of tijd? – moet je steeds maken.
Het is wel een erg leuk voorproefje van dat koninkrijk dat met de opstanding van Jezus definitief tot stand kwam.
En treffend dat ook dat koninkrijk van Jezus z’n tijd nodig heeft en geduld vraagt.

Na de preek werd het spel door in ieder geval één kerkganger gedownload.
En nog een kerkganger heeft een bestellingen voor stenen bij mij geplaatst waarmee hij aan zijn kasteel kan bouwen. Ik kan u berichten dat de stenen geleverd zijn, en de betaling is binnen.
Één van de meest concrete reacties op een preek die ik ooit meegemaakt heb.

Geef een reactie

