De toorn Gods

In de kerk wordt wel eens gesproken over ‘de duistere kant van God’.
De Bijbel ontkent dat God een duistere kant heeft.
God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis schrijft Johannes.

Daartegenover kan niet ontkend worden dat God een toornig God is.
Dat is geen duistere kant van God, dat is juist een grote troost en fel licht voor wie onrecht is aangedaan.
En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. (Rom 1:18).
‘Waarheid’ is in de Bijbel primair een relationeel begrip – het gaat niet om dogmatiek of leerpunten, maar de verhoudingen tussen mensen waarbinnen waarachtigheid, trouw, geborgenheid en veiligheid de essentie zijn.

Gods toorn barst los wanneer Hij moet constateren dat de mensen en schepping waar Hij zoveel van houdt, die Hij zo mooi vindt, geweld aangedaan wordt.
En al helemaal als het over kinderen gaat.
Als er één ding was dat Jezus razend kon krijgen, was dat ‘m.
Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. (Matt. 18:6)

Toen het nieuws over het misbruik van kinderen binnen de katholieke kerk in Nederland en Duitsland losbarstte, kijk, lees en luister ik met een gevoel van onbehagen dat ik net niet kon plaatsen, wat de reactie van de kerk betreft.
Sinds ik het optreden van kardinaal Simonis in De Wereld Draait Door van dinsdagvond jl. keek, weet ik het.

Ik zou heel graag maar één leider van de katholieke kerk, het maakt mij niet uit wie, in toorn zien ontbranden over het onrecht en geweld dat zoveel kinderen is aangedaan.
Geen ‘Wir haben es nicht gewusst’.
Geen ‘ik vind het afschuwelijk en schandelijk’.
Geen ‘ik biedt mijn verontschuldigingen aan’, en ‘ik smeek om vergeving en genade’.
Geen symbolische boetedoening.

Maar één keer vreselijk boos worden, toornig zelfs.
Met een zweep gaan slaan, de tafels omver gooien.
Desnoods een molensteen oppakken.
Ook op De Wereld Draait Door.

Dat zou getuigen van een kerk die Jezus volgt en Gods kinderen lief heeft.

One response to “De toorn Gods

  • Henk van Blijderveen

    Die molensteen is vooral gebruikt om de doofpot dicht te houden. En zelfs nu die pot op een kiertje staat en afschuwelijke luchten verspreidt wordt getracht om hem er weer helemaal op te krijgen. Want een stankafsluiter is onontbeerlijk bij ongerechtigheden.

    Er is echter ook nog een andere optie: met oprecht berouw de beerput legen en vergeving vragen aan slachtoffers en God.

Geef een reactie

