Leechblock

Ik heb er zelf geen last van, uiteraard.
Maar voor het geval jullie daar wel last van hebben, vind ik het leuk om jullie over deze software (Firefox add-on) te informeren.
Het heet “Leechblock”.
“Leech” is Engels voor “Bloedzuiger”.
Ik overwoog heel even een foto van een bloedzuiger toe te voegen aan deze blogpost, maar dat bespaar ik jullie op deze prachtige winterochtend. Als je die beestjes echt wilt zien, klik hier.
Enfin.
Leechblock is een Firefox add-on, gemaakt voor mensen die onopgemerkt veel (werk)tijd op internet kwijt zijn aan het kijken naar hun favoriete readers, nieuwsbronnen, social netwerk sites, e.d.
In plaats van dat ze aan het werk zijn.
Je kunt kiezen welke site je wilt blokkeren, en wanneer.
Je kunt kiezen voor bepaalde periodes van bepaalde dagen, of dat de toegang na zoveel minuten op de site geweigerd wordt.
Erg handig, als je zicht wilt krijgen op hoeveel tijd je zomaar en niet productief werkend kwijt bent op het net.
Voor zover ik weet is een soortgelijk programma niet verkrijgbaar voor IE. Klik hier voor tips als je geen Firefox hebt. Ook Mac-gebruikers vissen achter het net, wat dat betreft. Omdat ik binnenkort overstap op Mac, heb ik er wel naar gezocht (niet dat ik het nodig heb, ik was alleen maar nieuwsgierig). Deze tussenoplossing is er wel voor Mac-gebruikers.

Deze methode is, natuurlijk, niet onomzeilbaar.
Je zou hopen dat je het niet nodig zou hebben.
Als dat wel zo is, of als je wilt ervaren wat theologen bedoelen als ze beweren dat de “wet” bedoeld is om ons vrij te maken, probeer het maar.

Als je een keer even niet wil werken, maar je hebt je Leechblock aanstaan en je kunt dus niet bij je favoriete tijdrovende sites, een alternatief:

Geef een reactie

