Gangster Jakob

Jakob, kleinzoon van aartsvader Abraham, is een deugniet, een schurk en een oplichter.
Zijn lange leven lijkt op een soap.
Het lijkt alsof Jakob alle nare situaties overleeft omdat hij een slimmerd en een bedrieger is.
Maar dat klopt niet.
Hij overleeft omdat hij niet krijgt wat hij verdient.
Hij krijgt meer.

Hij bedriegt zijn domme broer, en toch krijgt hij de erfenis en zegen van zijn vader mee, waar hij absoluut geen recht op heeft.
Toen zijn verraad bekend werd, kwamen zijn vader en zijn moeder voor hem op!
Als zijn moeder Rebecca te horen krijgt dat Esau, Jakobs benadeelde broer, Jakob kopje kleiner wil maken, komt zij bij Jakobs vader Isaac met een sluw, schijnheilig advies. Namelijk dat het beter voor Jakob is als hij een meisje uit het land van herkomst trouwt in plaats van een meisje uit de plaats waar ze nu wonen. En al helemaal nu Jakob de eerste erfgenaam is geworden. “Prijs de Heer”, roept Rebecca’s echtgenoot Isaac, “jullie hebben het licht gezien. Hij mag gaan!”

Ook als Jakob tijdens zijn reis God ontmoet, daarvan enorm onder de indruk raakt, en opnieuw een zegen over zich uitgesproken mag krijgen, laten zijn dubieuze karaktertrekken hem niet los.
Gods belofte aan hem is onvoorwaardelijk.
Jakobs respons is allesbehalve onvoorwaardelijk:
,Als God mij ter zijde staat en mij op deze reis beschermt, als hij mij brood te eten geeft en kleren aan mijn lichaam, en als ik veilig terugkom bij mijn verwanten, dan zal de HEER mijn God zijn. Deze steen die ik gewijd heb, zal dan een huis van God  worden–en ik beloof dat ik u dan een tiende deel zal afstaan van alles wat u mij geeft.’

Als. Als. Als.
Pas later, aan het eind van de rit, als ik rijk ben, pas dan ben ik bereid de God die mij dit alles geschonken heeft als mijn God te belijden.

Op zoek naar het moraal van dit verhaal? – volg het voorbeeld van Jakob?
Vergeet het maar.
Er bestaat in dit verhaal geen (makkelijk) moraal voor brave mensen.
Ook geen (makkelijk) moraal voor brave mensen die anderen zouden moeten (of willen) vertellen hoe ze moeten leven.
Mijn persoontje, bijvoorbeeld.

One response to “Gangster Jakob

  • Benjamin

    Wat een goed geschreven stuk.
    Erg onder de indruk hoe je zulke moraals uit zo’n stuk weet aan het licht te brengen.
    Erg veel om over na te denken. Lekker diep!
    Dank je wel

Geef een reactie

