Noodpil

Gisteren moest ik even naar de apotheek, en toen ik daar stond te wachten viel mijn oog op de verschillende brochures die daar stonden, vol van voor het publiek toegankelijke medische informatie – zelfzorgmedicijnen, heten ze. De folders hebben een fel blauw kleur, met op de voorkant een groen en geel slang die vol verwachting in zijn medicijnenkast gluurt.

Tussen de folders over aambeien, hooikoorts en pms stond er eentje getiteld “noodanticonceptie”.

Nieuwsgierig gemaakt door wat in de eerste instantie een contradictio in terminis lijkt en benieuwd naar wat er in de folder stond heb ik het gepakt en gelezen.

Heb je seks en wil je niet zwanger worden? Gebruik dan een anticonceptie middel. Tot zo ver niets aan de hand.

Maar mocht er iets misgaan en je hebt onbeschermde seks gehad dan kan, in zulke noodgevallen, de morning-afterpil uitkomst bieden.

De omstreden morning-afterpil is mij bekend. Wat ik zelf dacht te weten was dat deze pil effect heeft op een al bevrucht eitje. Juist daarom is het omstreden. Het is geen anticonceptiemiddel, want de bevruchting heeft al plaats gevonden. Het is een middel dat pas na de conceptie – van daar de naam morning-afterpil – zijn werk doet. Ik las verder, benieuwd naar hoe de folder dit ging uitleggen:

Over hoe dit middel werkt, aldus de folder: ‘dat is niet helemaal bekend. Men vermoedt dat het de eisprong uitstelt of blokkeert’. Punt.

Met geen woord wordt gerept over het feit dat men ook vermoedt dat het middel voorkomt dat het bevruchte eitje zich innestelt in de baarmoeder, zoals letterlijk staat in de bijsluiter.

Met andere woorden: in deze voorlichtingsfolder wordt maar 50% van de informatie over de werking van dit middel, die wel in de bijsluiter staat, weergegeven.

Laatst sprak ik met ouders van tieners over het feit dat de seksuele voorlichting vaak niet helemaal compleet of accuraat is, en ook nog gesponsord wordt door bedrijven die door deze voorlichting financieel kunnen – en hopen te – profiteren.

Deed me denken aan deze hitsong van John Lennen: Give me some truth. Onze jeugd verdient de complete waarheid, en kan het ook aan.

Geef een reactie

