Verliefd op een blauw touwtje

Blue rope 026 pop colour smallDie man is nu echt helemaal geflipt, hoor ik je denken.
Verliefd op een blauw touwtje!
Ik zou het willen uitleggen, maar verliefdheid is niet voor uitleg vatbaar.
Het verhaal:

Wij zijn dit weekend weggeweest, een reünie van de Griekenlandgangers van vorig jaar.
Omgeven door het mooie Drentse landschap gingen we op zoek naar inspiratie waarmee we aan de slag konden gaan met potlood, penseel, doek en alle kleuren van de regenboog.
Het leven zit vol diverse crisismomenten, groot en klein.
Zo’n moment is er altijd één van.
Wat wordt het? Komt die inspiratie?

Wij liepen rustig over het terrein, toen dit blauwe touwtje, nog op vrij grote afstand, een lus om me heen gooide, en mij naar zich toe trok. (Klik op het beeld voor een grotere versie).
Ik raakte in de ban van de kleur, de vorm, de spanning en ontspanning in het touw zelf, dat rare knoopje, de mysterieuze origine, de onbekende bestemming.
Dat allemaal tegen de achtergrond van een houtstapel, met zijn rechte en ronde vormen, grillige noesten, subtiele kleuren en lijnen.
En een verdwaald vroeg najaarsblaadje, dat al dwarrelend zachtjes opgevangen werd door het warrige uiteinde van het touwtje.

Enfin…… je voelt het aan.

hemingway_ernestErnest Hemingway zei ooit: “Je kunt pas goed schrijven als je verliefd bent.”
Natuurlijk weet ik dat verliefd worden op een blauw touwtje onzin is.
En toch – het touwtje heeft me diep geraakt.
Waarom weet ik niet.
Ik hoop dat dat touwtje mij tot goed, zo niet mijn beste, werk kan inspireren voor zo lang hij dat wil doen.

2 responses to “Verliefd op een blauw touwtje

  • Greet

    Hoi Norman,
    Prachtig beschreven hoe het touwtje je gegrepen heeft.
    Je bent niet geflipt hoor!
    Het was ook zo heerlijk daar!

    Ik hoop dat het je lukt om lekker aan de gang te gaan en geinspireerd door het touwtje (vooral in zijn omgeving) lekker veel te schilderen.
    Groetjes Greet

  • abspoel

    Gestrikt! Mooi beeld, mooie woorden.

    Iets anders: kom je vrijdag 25 september ook naar Hoofddorp? Zie mijn blog.

Geef een reactie

