Twijfel en twintigers

Flevo 2009 002Vrijdag zijn mijn vrouw en ik voor het eerst in ons leven op het Xnoizz Flevofesitval geweest. Het was een mooie, inspirerende dag, waarvan mijn oren nog een hele tijd nodig hadden om op te houden met piepen (jullie worden bedankt, Family Force 5!).

Geloofstwijfel en “zoekend geloven” bleken op die dag belangrijke en populaire thema’s te zijn. Dat kan niet anders als ds. Klaas Hendrikse en Boele Ytsma spreken. Voor blogposts en krantartikelen hierover klik hier (Weblog Zoekend Zeloven), hier (ND over Hendrikse), en hier (ds. Rietkerk over geloofstwijfel). Er zijn ook veel tweets gemaakt – om die te volgen moet je zelf initiatief nemen en je aanmelden bij Twitter.com.

De gedachte waar ik mee naar huis reed was: toen ik een tiener en twintiger was, was een boodschap over (geloofs)twijfel niet aan mij besteed. Ik wist toen precies wat waar was, en nog zekerder wat (er bij de ander) niet waar was.

Op Flevo luisterde ik naar de boodschap van het belang van twijfel en onzekerheid, en ik keek naar de twintigers die die boodschap aanhoorden, en ik vroeg me af wat zij daar nu werkelijk van vonden.

Sloot die boodschap aan bij hun beleving?

Of zaten zij te denken – aardige een eerlijke mensen, die Ytsma en Hendrikse. Mooi dat zij zich kwetsbaar opstellen, dat kunnen we zeker waarderen. Maar daarmee wordt een generatiekloof niet gedicht.

Bij thuiskomst lag Elsevier op de mat. Cover story: Waarom de jeugd zo rechts is. Zie je wel…

Wat citaten uit het artikel, daarmee krijg je ook je Elsevier-fix van de week:

Nederlandse jongeren zijn vooral oppassend en behoudend. De meesten streven naar een goede carrière, leuke partner en een gezellig gezinnetje. Ze ondersteunen massaal de democratische rechtsstaat zoals Nederland die kent, doen veelal goed hun best op school, zijn steeds hoger opgeleid en werken hard.

‘Als je jong bent en je bent rechts, dan heb je geen hart – maar als je oud bent en je bent links, dan heb je geen verstand,’ zei oud-premier Winston Churchill. Mocht Churchills wijsheid kloppen, dan hebben Nederlandse jongeren geen hart. Nederlandse jongeren zijn namelijk eerder rechts dan links.  (…)

De uitgebreide verzorgingsstaat zoals Nederland die heeft, mag van jongeren wel afslanken. Van hen vindt 57 procent dat het aantal wetten en publieke instellingen kan worden verminderd en dat leiders moediger en toegewijder moeten opereren.  (…)

Jongeren lijken wat betreft familiewaarden meer op hun grootouders dan op hun ouders. Zo vindt een kleine meerderheid van ruim 50  procent de jongeren dat ouders van jonge kinderen niet mogen scheiden. Van de 64-plussers vindt ook een meerderheid dat ouders dan niet mogen scheiden. Maar van 25-tot-64-jarigen vindt 60 tot bijna 70 procent dat scheiden met jongere kinderen juist wel mag.  (…)

Jongeren wijzen vreemdgaan af. In 1979 beschouwde 30 procent van samenwonende jongeren een slippertje van de partner als einde van de relatie. In 2009 is dat 65 procent. (…) Het CBS concludeert dat in 1979 jongeren nog werden beïnvloed door de vrijesekscultuur die in de jaren zestig en zeventig door sommigen werd aangeprezen. Die cultuur is nu ten einde.  (…)

‘De norm is dat je zelf bepaalt hoe je je leven inricht, je schrijft je eigen biografie. In de jaren tachtig moest je progressief zijn. En de jaren zeventig waren heel dogmatisch. Links was goed en kapitalistisch was slecht. Jongeren van nu zijn bevrijd van de jaren zeventig. Behouden zijn is een optie geworden.’ (CBS)

Ik heb zelf veel opgestoken van de blogpost van Boele van 14 juni jl. (de kerk zit op z’n gat!) en de opmerkingen van Willem Smouter: Ik ben bang dat u het geestelijk eigenaarschap van die kerk houdt bij die oude mensen en dat u straks het licht kunt uitdoen. Moet je niet juist deze mensen (de jongeren) uitdagen – dat zijn de mensen die power hebben, dit zijn de mensen waar heel de samenleving het van verwacht. In heel de wereld kijken ze naar deze mensen, die willen ze erbij hebben – ‘want jullie maken het verschil!’ – Moet je niet zeggen: we maken jullie (jongeren) tot de geestelijk eigenaar. En als wij ons als ouderen wat ongemakkelijk voelen, so be it, maar het moet jullie ding zijn.’

Wat betekenen deze woorden als 40-plussers zich ongemakkelijk voelen bij ‘geloofszekerheden’, maar twintigers niet?

Flevo 2009 007

4 responses to “Twijfel en twintigers

  • trijntje

    Ik ben gezegend met drie dochters, twintigers, die al jong bewust hebben gekozen voor Jezus Christus.

    De oudste van hen heeft in elk geval niet veel met het denken van Boele Ytsma; ze ziet geen reden om tijd te steken in zijn manier van denken.

    Voor zover ik haar heb begrepen vindt ze het best dat hij op zijn manier bezig is met het geloof of met zijn twijfel, maar ze vindt het voor zichzelf niet relevant.

    Zij vindt het relevant om een gemeente te vinden die je echt iets meegeeft in de diensten en die meer doet dan op zondag de diensten netjes in te vullen.

    Ze heeft veel waardering voor Cross Roads, de Jeruzalemkerk in Amsterdam, Hoop voor Noord, ook in Amsterdam.

    Ze gaat binnenkort anderhalf jaar in het buitenland studeren.

    Ook van mijn andere dochters weet ik dat ze in een kerkdienst graag iets opsteken. Een preek die echt iets toevoegt bijvoorbeeld.

    En een gemeente die verder kijkt dan de “eigen club”.

    In muziekkeuze en dergelijke denken ze niet hetzelfde.

    Mijn jongste twee dochters zijn onlangs getrouwd, met een tussenpoos van enkele maanden en het was opvallend dat de muziekkeus en de begeleiding heel verschillend was, de een met een band, de andere met piano en orgel.

    Ik heb de ervaring dat kerkdiensten wat stijl betreft vaak ingevuld worden door veertigers en vijftigers. Dus anders dan bij het gat dat er in de PKN kennelijk is.

    Gelukkig zijn er in veel gemeenten ook inititiatieven waar ook mensen van andere leeftijden daadwerkelijk een inbreng hebben, die meer is dan een schriftgedeelte lezen dat door de voorganger is uitgekozen. ( al kan ook dat een prettige afwisseling zijn die de concentratie ten goede komt)

    Zomaar wat gedachten naar aanleiding van je blog.

  • Twijfel en twintigers – op zoek naar ‘mentoren’… | FLUTTER.NL

    […] als je twijfelt? Moeilijke vragen met gemengde motieven en achtergronden… De bijdrage van Norman Viss trof me hierin het meeste. Hij ging daarbij in op de relatie tussen twijfel en twintigers. Vanwege […]

  • Vast in het puin! | Postgereformeerd

    […] een intermezzo in de serie van 3 posts over weten, twijfelen en geloven) Norm en Wilmer voegen een goed element aan het gesprek over geloof en twijfel toe: “Alleen de […]

  • Rob Haster

    Ach Norman, ik ben niet zo’n spreekschrijver over twijfel, onzekerheid enzovoorts. Ik denk dat de Here God gewoon geloof en vertrouwen vraagt en de bereidheid Hem te willen leven met de beide benen op de grond. Ik lees God in de Bijbel als (ook voor mij ,net vijftiger) de Heilige God. Een God die zeker niet wil dat we op ons gat zitten. Niet samen, maar ook niet alleen!

    Enne.. Flevo werkt wel inspirerend! Ik gooi er ook een paar blogjes tegen aan. Ik vond het overigens ook leuk om jou daar even (brutaal) ontmoet te hebben…. bij de sapwagen!

    Groet!
    Rob

Geef een reactie

