Eenheid uitgebeeld

Vorige week verscheen het boek Wij Kiezen voor Eenheid, en werd het Manifest van Eenheid ondertekend door dertien geestelijke leiders in een hotel in Hilversum.

Tegenwoordig doen weblogs ons goede diensten door nieuwsberichten, artikelen en commentaren via linkjes te verzamelen, zodat het je weinig moeite kost veel over actuele onderwerpen te kunnen lezen.

Hier de weblogs van Jos Douma, een ondertekenaar van het Manifest.  Hier een ander geluid van Paul Abspoel.

Dit weekend kwam ik, geheel toevallig, dit beeld tegen. Sin-Ying Ho (geboren in Hong Kong, nu woonachtig in Canada) heeft het gemaakt. Ik had nooit van haar gehoord, Google leverde niet erg veel op. Hier vertelt ze wat haar motiveert, wat ze met haar kunst wil uitdrukken. (je moet even doorklikken – artists, Sin Ying)

Het beeld heet Fractured Unity.

Ik ben benieuwd wat dit beeld jou zegt of doet, met de ontwikkelingen van vorige week in je achterhoofd.

Fractured unity

5 responses to “Eenheid uitgebeeld

  • Paul

    Het is heel verleidelijk om nu iets te roepen in de trant van: ‘potsierlijk!’ – maar dat doe ik niet. Evenmin zal ik benadrukken dat ik op het middengedeelte en andere plaatsen heel vaak het logo van MacDonalds aantref! Misschien is dat niet per ongeluk het geval?
    Voor de goede orde: ik moet nog op de link klikken zodat ik wat meer informatie over dit kunstwerk kan krijgen. De titel is alvast mooi: gebroken eenheid.
    Ik vraag me oprecht af of het nou aan mij ligt – zoveel respectabele mensen die dit manifest ondertekenen en dan ga ik in de contramine. En dat terwijl ik altijd optimistisch van aard ben en samenwerking, toenadering en verzoening toejuich!
    Het valt me op dat er tegenwoordig allerlei zaken in woorden moeten worden vastgelegd in manifesten en canons. Ligt het aan mij? Zelf denk ik dat het een reactie op een onzekere overgangstijd is. Ik ben benieuwd naar jouw mening.

  • Henk Algra

    Ik heb niets gelezen over de achtergronden, maar reageer op het beeld zélf. En ik trek dan een lijn naar een woonwijk die we vorige week bezochten: Brandevoort in Helmond. In die wijk heeft men geprobeerd een oude stad na te bootsen. Het is in onze ogen een ‘potsierlijk’ geheel geworden.

    Er moest natuurlijk ook een kerkgebouw in die stad staan. Dat blijkt een parkeergarage te zijn met de contouren van een kerk (de heilige koe!).

    De hele wijk vormt één grote illustratie van de hang naar het verleden met de moderniteit van de 21e eeuw. De wijk is een eenheidsworst geworden van een luxe monocultuur.

    Het lijkt aardig, maar als je beter kijkt klopt er helemaal niets van. Alles is gefragmenteerd. Ik zal er binnenkort iets over schrijven op mijn weblog.

    Dat zie ik terug in dit beeld, maar als kunst een reflectie vormt van de samenleving vind ik het beeld wel aardig.
    Want Brandevoort vormt een uitvergroting van wat er in onze samenleving al jaren aan de gang is: we willen graag ‘retro’, maar volgens onze narcistische maatstaven.

    Ook de kerk ontkomt daar niet aan. Het is een hele opgave om in zo’n samenleving het échte Licht te laten schijnen.

    Wat Paul betreft: zijn ‘allergie’ is voor mij ook wel herkenbaar. Eerlijk gezegd moet ik melden dat die moeite al een beetje begint bij het begrip (kerkelijk) leider. Al realiseer ik me tegelijkertijd dat de term ‘leiding geven’ op allerlei manieren en zeer genuanceerd kan worden ingevuld.

  • Rob Haster

    Injured unity

    Beschadigd geïnfiltreerd
    eenheid in brokken schijn geplakt
    fracties vereend met lichaamsvreemde stoffen
    geïncorporeerd is het lichaam vervreemd
    en is multicultiplurivormeloos zichzelf
    authentieke gebrokenheid gebroken
    willen wij wel geheeld worden?
    Onenigheid om mij heen, is het in mij één?
    is het tij te keren?
    het is tijd te keren
    besef wordt ongekend heel
    hemelrijk geliefd
    de gelittekende vaas
    om Hem te dienen
    water uit de rots gekliefd

    Groet!
    Rob (… en ik proef indringing in de vaas en ga virtueel met Paul mee: zelf moeten we keuzes maken voor God en voor elkaar, geen manifest maar een manifestatie van ons hart!)

  • Henk Algra

    Wat een indringende reactie van Rob op de vaas!

    Wat het manifest betreft: dat hield me gisteren nog wel bezig (ik zat een dag op de fiets, dat levert ruimte op voor zulke overpeizingen).

    Ik moest denken aan het manifest van Luther: de 95 stellingen. Open naar de buitenwereld, als individuele actie. Maar in welke gemoedstoestand? Vanuit welke achtergrond? Met welke bedoeling?

  • Bomen reiken niet tot in de hemel, kerkmuren evenmin – maar het kruis wel. « VRIJSPRAAK

    […] Ik zocht mijn oude blogposts weer op en stuitte daarbij op een reactie bij Norman Viss. In een comment daar schreef ik: “Ik vraag me oprecht af of het nou aan mij ligt – zoveel respectabele […]

Geef een reactie

