Kerkelijke leerstelling (opnieuw) empirisch bewezen

Deze week moest ik (meer dan eens) denken aan een bekende uitspraak van de Engelse schrijver Gilbert Keith Chesterton:

De enige kerkelijke leerstelling die empirisch bewezen kan worden is die van de zondigheid van de mens.

Dit verhaal, bijvoorbeeld. Voor een Engelstalige, uitgebreidere versie van dit verhaal, klik hier.

(Deze gedachte kwam in me op voordat ik hoorde van het overlijden van Michael Jackson. Ik was niet van plan om in een blogpost iets over hem te zeggen, want ik vind het link om nu openlijk een mening te geven over zijn leven, zeker in morele zin.)

Van nog een bekend verhaal over Chesterton kunnen we ook leren: toen de Engelse krant The Times een aantal vooraanstaande auteurs uitnodigde om een essay te schijven als reactie op de vraag Wat is er mis met de wereld? antwoordde Chesterton in de vorm van een korte brief:

Geachte heren,
Dat ben ik.
Hoogachtend,
G.K. Chesterton.

Kijk eerst in je eigen spiegel.

Geef een reactie

