Roots

Nederlandse (emerging) bloggers laten deze dagen mijn reader ongeroerd. Daarvoor zou je allerlei redenen kunnen bedenken. Wat mij betreft ervaar ik dat ik nog steeds een beetje beduusd ben door de gebeurtenissen van Koninginnedag. Had niet verwacht dat dat zo een impact op mij zou hebben. Dat merkte ik in het bijzonder bij het voorbereiden van de kerkdienst waarin we daar aandacht aan besteedden.

Gisterenmiddag bezochten wij, samen met mijn ouders, een nicht van mijn vader die in Sassenheim woont met haar man. Wij kennen ze al lang, leuk om zo af een toe gezellig op z’n echte Hollands op te koffie te komen.

Iemand stelde voor om het graf van haar vader te bezoeken naast de oude kerk in Sassenheim (zie foto). Haar vader, Peter Vis, was de broer van mijn overgrootvader.

Even later reden we door de straat waar mijn opa geboren was. Molenstraat nr. 6 in Sassenheim. Het huis staat er niet meer, maar het huis daarnaast dateert uit die tijd (zie foto). In zo een huis zou hij geboren zijn.

Ik vraag me af of die oer-Hollandse roots van mij, die doorgaans onzichtbaar lijken te zijn, toch juist nu iets van zich laten merken.

Vind ik geen onaardige gedachte.

foto0054-24foto0058

3 responses to “Roots

  • Paul Abspoel

    Leuk, zo’n speurtocht naar je roots! Nationalistische gevoelens wortelen dieper dan we zelf denken… Ik heb de waanzinnige aanslag ook ervaren als een aanval op mijn koningin, mijn land, mijn volk. Er komt dan een oer-Hollandse woede in mij boven. Het oranjefeest was op slag veranderd – ik had geen zin meer in de kermis en heb de vlag binnengehaald. Ik kan nog steeds boos worden als ik er over nadenk. Het doet meer met ons dan we beseffen.

  • Wout Heslinga

    He Norman,
    Leuk om je website te lezen.
    Gefeliciteerd met jullie 35e huwelijksfeest; Tof!
    Ik volg op grote afstand. Diny en ik hopen feb. 2010 een kwart eeuw samen te vieren.
    Las net over jouw bezoek met je ouders aan Sassenheim op zoek naar je dutch-roots. Herinnerde me aan de trip die ik met jullie in 1989? (weet niet precies het jaar meer) maakte naar Sassenheim voor visum. (ik zat toen in kerkeraad Gkv
    Asd. cent.).
    Zoals je weet kerken we nu heel breedkerkelijk in Leidsche Rijn.
    Samenwerking gkv, ngk en cgk, RijnWaarde. Richard Roest is voorganger. Ook weer een enige ware kerk.
    Zou leuk zijn als je een keer langs komt.
    Kun je mij je mobiel mailen. Ik heb een verzoek. Zo ie zo goed om wat bij te kletsen.

    groet
    Wout

  • Trijntje

    Hoi Diny en Wout,

    Leuk jullie hier aan te treffen.

    We kennen elkaar van de Morgenster.

    Ik woon nu in Ede en Shifra gaat op Hemelvaartdag trouwen.

    Tineke Plooij

    ( Richard Roest heeft onlangs bij ons, NGK Ede, gepreekt; een bijzondere ervaring)

Geef een reactie

