Goed de eindstreep halen (2)

finish-line1De laatste tijd ben ik weer gaan nadenken over de vraag hoe we de generatie emerging chrch leaders van dienst kunnen zijn zodat zij gezond en vruchtbaar de eindstreep halen.

Met het woord “eindstreep” bedoel ik de afronding van hun werkzame jaren in de kerk (met pensioen gaan, zeg maar, als dat, tegen die tijd, nog steeds bestaat..;-). Maar dat niet alleen. Ook de afronding van hun leven als mens. Want volgens mij moet je daar geen scheidingslijn tussen (willen) trekken.

En inderdaad: ik heb het dus niet alleen over church leaders. Geheel in de geest van de overwegingen van Jos Douma denk ik ook aan discipelschap: graag zien we dat de discipelen die gevormd worden ook goed en vruchtbaar de eindstreep halen. Eigenlijk hebben we het over iedereen die Jezus wil volgen.

Robert Clinton is, volgens mij, de vader van het begrip Finishing Well, wat ik genoemd heb goed de eindstreep halen. Hij heeft een grote positieve impact op mijn leven gehad, vooral door zijn boek The Making of a Leader.

Het denken van Clinton over dit onderwerp is samengevat in dit korte artikel. Voel je vrij om het zelf te lezen en er je voordeel mee te doen. Dan hoef je minder blogposts van mij te lezen.

Want in een serie blogposts over dit onderwerp wil ik de gedachten van Clinton weergeven, doorspekt met wat persoonlijke opmerkingen van mij over hoe dit in mijn leven wel of niet werkt c.q. gewerkt heeft, of hoe ik het bij anderen waargenomen heb.

Waarom is dit belangrijk?

Clinton beweert dat maar één van de drie leiders wiens levensverhaal in de Bijbel te lezen zijn goed de eindstreep gehaald hebben. In onze tijd zijn dat er nog minder dan één van de drie, stelt hij vervolgens. Als hij enigszins gelijk heeft, dan zijn wij verplicht hier aandacht aan te besteden.

Mijn persoonlijke ervaring leert dat het een flinke klus is om goed de eindstreep te halen. Hoe ouder ik word, hoe meer ik dat ervaar – in mijn eigen leven, en in de omgeving. Het valt niet mee. Ik heb gewoon hulp nodig. Jullie ook, vermoed ik.

Ik heb jaren geleden een leider van een belangrijke zendingsorganisatie een – voor mij, althans – schokkende uitspraak horen doen over hoeveel zendelingen binnen zijn organisatie “sneuvelden” op het zendingsveld, en waarom het niet zo nodig was een goede training en voorbereiding te geven: als je genoeg modder tegen de muur gooit, blijft in ieder geval wát plakken.

Het moet anders.

Geef een reactie

