Dagelijkse blogpost

In het algemeen vinden wij hier in Nederland dat alles in Amerika groot (groter dan hier) is. Dat is niet altijd waar. Wel, vermoed ik, wat weblogs betreft.
Dat wil zeggen: het zijn meestal de Amerikaanse weblogs die de records breken.
Ook de weblogs van christenen.
Ik weet nog heel goed dat Pyromaniacs (christelijk watchdog blog) een jaar geleden of zo 1000 reacties kreeg op een blogpost. Ze hebben er een paar dagen over gedaan, maar het lukte hen wel.

Tim Challies is waarschijnlijk de grootste Amerikaanse christelijk calvinistisch (gereformeerd) weblog, wat aantal unieke bezoekers betreft. Hoeveel precies weet ik niet, maar het dat zijn er echt héél veel.
Waarom dat is, weet ik niet precies. Hij zit in mijn reader, ik volg hem om bij te blijven. Hij is naar mijn smaak te conservatief en voorspelbaar. Boele zou helemaal gek van hem worden, denk ik, hij twijfelt nauwelijks tot nooit. Ik vind niet dat hij bijzonder goed schrijft. Maar. Goed.

Vandaag blogt hij dat hij op 01 oktober 2003 begonnen is met bloggen, met als voornemen dagelijks een blogpost de lucht in te gooien. Dat is hem, naar eigen zeggen, voor 99% gelukt. De teller staat nu op 2000 blogposts. Een prestatie van formaat! Van harte!
Boeiend dit zinnetje als motivatie om te bloggen: I had found writing an important part of my walk with the Lord and wanted to be sure that I kept it up.
Webloggen als onderdeel van je stille tijd. Ik ben, wat blogjaren betreft, veel jonger dan Tim, maar ik snap dit. Zo werkt het (deels) ook voor mij.
Hij weet ook goed te relativeren: It should probably be met with counseling or with medication more than it should be met with applause. Ik voel met hem mee.
Hoe doet hij het? Mostly I wake up in the morning with a thought or a sentence or a topic in my head, I sit at my keyboard, and I just see what happens.
Wat levert bloggen hem op? I think I’ve become a better writer simply by writing so much and I think I’ve learned a lot about faith simply by spending so much time thinking and then writing about it.
Challies is geen dominee, hij hoeft niet elke week een preek te maken. Maar de discipline van iets “moeten” –  hetzij schrijven of een “geestelijke activiteit” als een preek maken of een christelijke weblog bijhouden – zorgt er voor dat je erin groeit. Beter wordt en er beter van wordt. Of je zin hebt of niet. Gewoon doen.

Leuk om dit van Challies te vernemen.
Ik heb al een thema in mijn hoofd voor morgen.
Komt wel.
Want de post van vandaag is af.

Geef een reactie

