Emerging boodschap (3)

Dit is de derde en laatste blogpost in een korte serie over de (emerging) boodschap, naar aanleiding van het symposium “Pionieren voor het Koninkrijk”. Ik heb er al voor gepleit dat (emerging) church leaders goed nadenken over wat hun boodschap in de kern is, en een voorbeeld gegeven van hoe dat er uit zou kunnen zien.

De indruk zou kunnen ontstaan dat ik geen ruimte open laat (wil laten) voor twijfel, voor de zoektocht, voor de “wounded healer”.

Laat ik zo stellig als maar kan die indruk de wereld uit helpen. Ik hoop dat mijn blogpost over Columbine het duidelijk maakt dat ik geloof dat wij allemaal wounded healers zijn, die de waarheid niet in kannen en kruiken hebben, wiens leerstellingen hét niet zijn, die met vallen en opstaan zoekend door het leven gaan. De eerlijkheid van Paulus, nu kijken we nog in een wazige spiegel, mag (moet?) ook de onze zijn. Dat is de grote winst van de postmoderne wereld:  we zijn niet meer zo overtuigd van ons gelijk – wij hebben de waarheid over God en Zijn wereld niet in pacht. Ook wat de wetenschap betreft durven we er nu eerlijk voor uit te komen dat we nog in een wazige spiegel kijken.

Ik ben me er ook degelijk van bewust dat we allemaal groeien en veranderen in de loop van een leven. Hoe ik tien, twintig, dertig jaar geladen geleden (freudiaanse verspreking) in het leven stond was wel anders dan nu. Hoe ik mijn christelijk geloof door de jaren heen beleef en belijd, is mooi aan verandering onderhevig, net als we in onze meest dierbare relaties ontwikkeling en verrijking beleven.

De overtuiging van Paulus, die het tegenovergestelde lijkt te zijn van zijn “wazige spiegel”  – Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus-de gekruisigde – en de manier waarop hij die kennis trachtte te brengen (u weet dat we voor ieder van u waren als een vader voor zijn kinderen) sporen (emerging) church leaders aan met verstand, hart en leven te weten waar ze voor staan en daarvoor te gaan.

De boeiende blogposts van Jos Douma over het boek van Dallas Willard The Divine Conspiracy helpen ons ook in deze zoektocht naar wat we, in onze tijd, kerk en wereld willen vertellen en laten ervaren. Een eenvoudig doel voor de leiders in de kerk zou kunnen zijn om iedereen te helpen duidelijk te begrijpen wat het betekent om een discipel van Jezus te zijn en diep gemotiveerd te zijn voor discipelschap – om een voorbeeld te noemen.

Ik hoop dat (emerging) church leaders het ook hierover hebben met elkaar, en elkaar helpen ontdekken waarvoor, of, beter gezegd, voor wie, ze hun leven willen geven.
De wereld heeft dat oh zo nodig.

De (emerging) church leaders ook, willen ze het een leven lang vol kunnen houden, is mijn vaste overtuiging.
Meer dáárover in een volgende blog – met als werktitel finishing well.

One response to “Emerging boodschap (3)

Geef een reactie

