Emerging Boodschap (2)

sharon-stoneErg leuk om met Sharon Stone op de proppen te komen als voorbeeld van wat ik gisteren bedoelde, toen ik ervoor pleitte dat (emerging) church leaders in staat zouden moeten zijn de boodschap waar ze in geloven kort en overtuigend te kunnen vertellen.

Sharon Stone was gisteren gast bij Larry King, van Larry King Live op CNN. Aan het begin van het interview had Larry het over de oudste zoon van Sharon, Roan. Sharon is tweemaal gescheiden, Roan is geadopteerd en woont bij zijn vader in San Francisco. Larry vroeg haar hoe ze met die situatie omging.  Haar antwoord (hier de transcript):

STONE: Well, I’m a Buddhist. I think that helps. I think that in my way of understanding life, that I understand that everybody has their own destiny, even Roan. And so I recognize that Roan has his path in life. And so when he’s with us, we try to love him up as much as we possibly can.

In deze vijf korte zinnen vat Sharon samen hoe ze in het leven staat, en hoe dat haar op de been houdt wanneer het moeilijk wordt. Ik vind het geweldig dat zij dat kan doen. Wat zit erin?

1. Je weet dat zij Boeddhist is. Simpel, helder. Zonder schaamte.

2. Ze hééft er wat aan. Het helpt haar, echt.

3. Het is een levensbeschouwing, iets dat fundament is geworden van hoe zij in het leven staat, dat bepalend is voor hoe ze naar de omstandigheden van haar leven kijkt. Het is veel meer dan een moreel systeem of godsdienstige rituelen, en helemaal niet oppervlakkig. Ze neemt je gelijk mee de diepte in van haar geloofsovertuigingen.

4. In een paar woorden geeft ze de inhoud van haar levensbeschouwing weer: iedereen heeft een bestemming. Ook mijn zoon. Nogmaals: glashelder wat ze gelooft.

5. De praktische gevolgen van haar levensovertuiging worden duidelijk weergegeven: als Roan bij haar is, wil zij hem laten weten en ervaren dat zij van hem houdt.

6. Het is laagdrempelig en toegankelijk. gewone taal. Iedereen kan het begrijpen, snappen, voor zichzelf uitmaken wat hij of zij ermee doet.

7. Natuurlijk zegt ze niet alles, er is veel ruimte voor vragen, het verhaal is niet compleet. Je hoeft het niet eens met haar eens te zijn. Maar je weet nu wel de kern van haar geloof en de bron waaruit zij put om vruchtbaar door het leven te kunnen gaan.

Ik vind het briljant hoe zij dit doet.

En mijn uitdaging blijft staan: als Sharon Stone dit kan, zouden wij het dan ook niet moeten kunnen?

2 responses to “Emerging Boodschap (2)

  • Johan ter Beek

    “…ik ben een christen en probeer Jezus te volgen. Ik geloof dat hij de wereld en ons allemaal nieuw wil maken. Zo kijk ik tegen deze wereld aan: alles wordt nieuw! Ik begrijp dat het nog niet zover is… mensen sterven nog steeds aan ziektes en er is nog steeds veel onrecht, en ja, relaties gaan nog steeds stuk… toch weet ik van vergeving en een nieuw beging. Dat geldt voor mij, voor Roan en voor iedereen… Jezus volgens gaat met vallen, maar ook met opstaan, met Liefde ontvangen en liefde geven. Ik probeer Roan al mijn liefde te geven…”

  • Emerging boodschap (3) « WEBLOG NORMAN VISS

    […] gepleit dat (emerging) church leaders goed nadenken over wat hun boodschap in de kern is, en een voorbeeld gegeven van hoe dat er uit zou kunnen […]

Geef een reactie

