Volbracht

Vandaag bezig geweest met de preek c.q. overdenking voor Goede Vrijdag.
Het gaat over het kruiswoord van Jezus “Het is volbracht”. Johannes 19:28-31.
De laatste tijd heb ik er veel baat bij om naar de Septuagint te kijken om beter te begrijpen wat de betekenis van woorden in het Nieuwe Testament was in de tijd van het schrijven van het Nieuwe Testament zelf (aangespoord door NTW).
De Septuagint is de Griekse vertaling van het Oude Testament, vervaardigd ongeveer een eeuw voor de geboorte van Jezus. Door naar de Septuagint te kijken kan je zien welke Griekse woorden gebruikt werden om de betekenis en gevoel van de Hebreeuwse woorden weer te geven. Dat levert vaak rijke inzichten op. En dat komt omdat een taal een levend iets is, constant in verandering, waardoor het vaak lastig is om het echt te begrijpen als  veel eeuwen al voorbij zijn gevlogen.
En je kunt daardoor ook wat doeltreffender een link leggen tussen Nieuw en Oud Testament.

Sorry – een erg lange inleiding om dit te zeggen:

it-is-finishedHet Griekse woord dat wij met “volbracht” vertalen is teleo.
Dit is een woord vol rijke betekenissen, waarvan  “vervullen”en “verwezenlijken” belangrijke zijn. De betekenis is zeker niet minder, maar zeker ook meer dan “dit is nu afgelopen” (Jezus’ lijden), of “het is betaald” (de losprijs, de straf op de zonden). (Het Engelse woord “finished” dekt de reikwijdte van deze lading ook niet gelijk.)
Als je dan kijkt naar dit woord teleo in de Septuagint (Oude Testament)  – en daar gaat het mij om – kom je het vaak tegen, in verschillende verschijningsvormen. En voor het eerst in Genesis 2:1 en 2: Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid. Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had.
Het woord voltooid wordt hier in het Grieks, het Grieks van de tijd van Jezus, met een vorm van teleo vertaald (sunteleo, om precies te zijn).
Valt de gedachte dan te rechtvaardigen dat er een verband ligt tussen de voltooiing van het scheppingswerk en dát volbrengen dat Jezus, met die kleine beetje kracht die nog over was, aanhaalde met de woorden: het is volbracht? (waarschijnlijk in het Aramees dat Jezus spraak maar één woord. Meer zeggen kon niet.)

Het lijkt mij dat hier sprake is van “scheppingstaal”, de taal van het Koninkrijk, van de nieuwe schepping. Des te meer omdat dit woord van Jezus alleen door Johannes genoteerd wordt. De Johannes van Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.  Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

Zou dit ons kunnen verlossen van één van de losse eindjes van Darwin, wiens nieuwe schepping, de voortgang, een gevolg is van een reeks toevallig gebeurtenissen, geen doelbewuste actie van iemand die liefde is.

Ik moet hier een nachtje over slapen. Misschien twee zelfs. Gelukkig heb ik nog twee nachten.
Ik ben benieuwd of  jullie hierover gedachten hebben die je zou willen delen.

(Hier vind je de website van de maker van het beeld.)

Advertisements

3 responses to “Volbracht

  • Bram Wattèl

    Het is inderdaad opvallend dat alleen Johannes dit kruiswoord noemt. Zijn er in het evangelie van Johannes aanknopingspunten daarvoor? Ik vind dan bijvoorbeeld Joh. 4 : 34: Jezus is gekomen om het werk van zijn Vader te voltooien, te volbrengen. En Joh. 17 : 4: Jezus is gekomen om de grootheid van de Vader op aarde te volbrengen. Aan het kruis is dat allemaal door Jezus volbracht, voltooid.
    Of er een relatie ligt met de schepping? Vast wel en dat zie ik dan niet als het voltooien van de ‘oude’ schepping, maar als het vernieuwen van de schepping. Zoals wie in Christus is, een nieuwe schepping is. En dat is mogelkijk gemaakt door zijn lijden en sterven. In zijn uitleg aan de Emmausgangers legt Jezus zelf daar ook de nadruk op: Hij moest al dat lijden ondergaan om zijnglorie binnen te gaan.

  • josdouma

    Ik ben met dezelfde woorden bezig, ook voor komende vrijdag. http://www.stilleweek.nl

    Dank voor je overwegingen. Ze zullen vrucht dragen in mijn overdenking in de Goede Herderkerk.

    In ieder geval wil ik proberen om de woorden (of eigenlijkt het ene woord: tetelesthai) te verbinden met het koninkrijk, omdat ik geloof dat je iedere daad en ieder woord van Jezus mag proberen te zien in dat grootse kader: ‘Het koninkrijk is nabij!’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: