Er hangt hoop in de lucht

Nu de Afgfhanistan-top achter ons ligt, en president Obama aan zijn eerste bezoek aan Europa is begonnen, proef je hoop in de lucht hangen. Nietwaar?

Van de week sprak ik met vrienden hierover, en zij hadden allemaal het gevoel dat er veranderingen gaande zijn in de wereld, die van grote betekenis kunnen zijn. Alsof de bakens verzet worden: men gaat nu anders naar de wereld kijken.

Men blijft wel realistisch. De problemen zijn groot en complex. Je hebt meer dan één persoon nodig om het tij te doen keren. Maar toch: er hangt hoop in de lucht.

Vanmiddag bezoek ik het symposium ‘Pionieren voor het Koninkrijk’, waarop de boeken ‘Ploeteren en Pionieren’ en ‘De ontdekking van het Koninkrijk’ gepresenteerd zullen worden.

Deze middag plaatst zich binnen de ‘emerging church’ beweging, een internationale beweging die naar nieuwe manieren van kerk zijn zoekt. Centrale vraag in deze beweging is: “Is Jezus volgen en kerk zijn niet veel meer dan wat we nu doen?” Met deze vraag doelt men op zowel de theologie als de praktijk.

Als ik vanmiddag daar naar toe ga, voel ik hoop in de lucht hangen wat de kerk betreft. Ik heb nu inmiddels genoeg ervaring opgedaan om realistisch te blijven. Hoe de kerk zich in de komende jaar gaat (of moet gaan) ontwikkelen is complex, en succes is geenszins gegarandeerd. Maar het lijkt alsof de bakens verzet worden, wat de kerk betreft, en dat geeft energie.

Het is een mooie lentedag, en ik ga naar de Pelgrimvaderskerk.
De pelgrimvaders.
Mensen die hoop omzetten in daden.

pelgrimvaderskerk

One response to “Er hangt hoop in de lucht

  • abspoel

    Het was leuk om je te ontmoeten en ik hoop dat het symposium inspirerend en hoopgevend was. Mooie foto! (Ik had daar wel de hele dag plaatjes kunnen schieten, maar ja – we moesten aan de bak…)

Geef een reactie

