Achter de oren krabben

De Wereld Draait Door begint een volwaardige en aardige bron van nieuws en commentaar op de Nederlandse televisie te worden. Een actualiteitsprogramma met (vaak) goede gasten en goede muziek.

En toch moet je soms flink achter je oren krabben als je kijkt en luistert.

Gisterenavond beweerde minister Guusje ter Horst dat het gebrek aan respect voor gezag de oorzaak is van het toenemende geweld in treinen e.d. Waar komt dat gebrek aan respect vandaan? “Dat zijn nog de naweeën van de jaren 60!”

Wij babyboomers krijgen het in de schoenen geschoven dat iemand in 2009 een conducteur in elkaar slaat die hem aanspreekt op zijn gedrag – namelijk, dat hij op het perron staat te plassen. Je kunt dat deel van het programma hier kijken.

Gast Robert Vuijsje is trots op het feit dat hij op zwarte vrouwen valt, en niet op blanke vrouwen. Aaf Brandt Corstius, (blanke) tafeldame bij dwdd, valt bijna van haar stoel af. “Sorry, ik wil niet flauw doen, maar dat is eigenlijk toch discriminatie! Je valt niet op één ras!” roept ze. (Dat gesprek hier.)

Even later verschijnt André van Duin als gast, die, volgens mij, op één geslacht valt. De Grondwet stelt, o.a.,  ras en geslacht gelijk als het gaat om discriminatie.

Eerlijksheidshalve moet ik toegeven dat ik ook op één geslacht val.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat discriminatie is.

Geef een reactie

