Modern pastoraat

Gisteren woonde ik de miniconferentie “Pastoraat op het web” bij. De conferentie was één van de jubileumactiviteiten om het vijftigjarig bestaan van het IKON-pastoraat te vieren. En de pluim is verdiend. Het IKON-pastoraat houdt zich nu al heel lang bezig met het bereiken van mensen in nood die de troost en begeleiding die ze nodig hebben niet binnen de muren van de kerk kunnen vinden. En dat op creatieve wijze. Van harte gefeliciteerd! (Boele was er ook bij, en blogt er hier over.)

wifi-hifi1Wat mij opviel was de gemiddelde leeftijd van de conferentiegangers – dat waren bijna allemaal 50ers, babyboomers. Nou, ik geloof dat babyboomers een sprankelende generatie vormen met elkaar, volwassen geworden in de swinging sixties (weet je nog de uitspraak van Jefferson Airplane bandlid Paul Kantner: “If you can remember anything about the sixties, you weren’t really there.”?). Petje af dat deze jonge opa’s en oma’s hun best doen om mee te gaan met de moderne ontwikkelingen.

Maar toch. Ik kreeg er een beetje een oubollig gevoel van. Als je, in deze tijd, effectief pastoraat op het web wil bieden, dan moet er meer gebeuren. Het moet professioneler en jonger. Want er zijn concrete mogelijkheden voor meer dan statische websites waar mensen langs komen snuffelen. En dat is geen kritiek op iemand anders. Ik was er ook bij, en ik ben babyboomer en jonge opa. (Ik herinner me de jaren zestig nog heel goed, en daar baal ik wel eens van.) Ik doe dan ook maar wat……

Ik zeg dit omdat ik de laatst tijd een aantal zeer vruchtbaar en productieve contacten met mensen heb gehad, allemaal via het internet. Ik heb al eerder verteld over mijn contact met een nicht van mij die in Hawaï woont. In het kader van een opleiding tot coach die ik volg ben ik in contact gekomen met een jonge Chinese vrouw die in Taipei woont, en een oudere meneer die in Montreal woont. Geen van deze contacten doet onder voor een pastoraal gesprek in een woonkamer in Haarlem. En die gesprekken worden allemaal op een andere manier gevoerd: chat, geluid zonder beeld, geluid en beeld.

Ik zou met een groep mensen willen dagdromen over hoe je in het pastorale werk en gemeenschapsvorming meer gebruik zouden kunnen maken van internet. Wat dacht je van (kerkenraads)vergaderingen via Skype? Bijbelstudie waarbij iedereen thuis blijft? Twitterkringen? Enfin……

Eén van de sprekers eindigde gisteren zijn betoog met de zin “virtueel contact via internet kan, natuurlijk, fysiek contact nooit vervangen”. Daar heeft hij gelijk in, ook al kan dat ook zo een dooddoener zijn. Mijn contact met mijn kleinzoons verloopt bijna exclusief via het web. Dat is ook echt contact. Wij kennen elkaar, wij maken elkaar mee, het groeit en bloeit.

Toegegeven, het heeft zijn grenzen…… (opa pinkt een traan weg……)

skype-hugs

P.S. Het gebruikersrecht voor de cartoon is legaal aangeschaft.

One response to “Modern pastoraat

  • Michel

    Ik was er gisteren ook bij. Wat mij behalve de lage opkomst en hoge gemiddelde leeftijd opviel, was het hobby-gehalte van een aantal zeer goed bedoelde initiatieven. Met veel enthousiasme opgezet, veel betrokkenheid, maar tegelijkertijd ook weinig kennis van zaken, reflectie, visie of concrete ambitie.

    Bij een aantal gesprekken heb ik wel echt interesse en goede wil geproefd en dat vond ik wel heel positief. Dat er geapplaudisseerd werd bij een oproep naar geld en soort van centrale aansturing begreep ik niet helemaal. Eerst maar eens een goed idee zou ik zeggen. Achteraf had er misschien nog veel meer ingezeten, maar goed, je moet ergens beginnen.

    Goed initiatief van de IKON, maar volgens mij is het vooral de kunst om de juiste mensen bij elkaar te zetten. En de volgende keer in een iets inspirerende omgeving, zou ik zeggen.

Geef een reactie

