Winnie Mandela en het geknakte riet

Nog even iets uit het boek van Desmond Tutu, No Future without Forgiveness.

mandelaDe Waarheidscommissie had ook Winnie Mandela gevraagd om te getuigen, een van de moeilijkste “klussen’ van de commissie. Het contact met Mandela, dat in 1997 negen dagen duurde, stelde de betrouwbaarheid en bekwaamheid van de commissie zeer op de proef.
In 1991 werd Mandela door de rechtbank schuldig bevonden voor haar aandeel in de ontvoering van de 14-jarig Stompie Seipei, een zwarte Zuid-Afrikaan die wegens vermeend verraad was vermoord. Nu wilde de Commissie haar hierover horen en ook over haar activiteiten in verband met haar zogenaamde “Mandela Football Club”.
Winnie Mandela was/is een heldin die veel geleden had in de strijd tegen apartheid. Slachtoffer, zonder enige twijfel. Maar ook dader. Dat maakte deze sessies zo lastig voor de Commissie.
Desmond Tutu vertelt dat Mandela, als trotse zwarte “moeder en grootmoeder van haar volk” de beschuldigingen tegen haar afwees als zijnde niet serieus en niet waar. Voordat de Commissie met haar conclusies zou komen, wilde Tutu dat Mandela toe zou geven dat ze fout had gehandeld en vergeving vragen.

Hij sprak deze bewogen woorden tot haar:
Ik richt deze woorden tot jou als iemand die je lief heeft, uit de bodem van mijn hart. (…) Laten we een openbare bijeenkomst organiseren, waarin je gewoon zou kunnen toegeven dat er dingen zijn die mis zijn gegaan, ook al weet je niet precies meer hoe dat kon. Er zijn veel mensen die je graag zouden willen omhelzen. Ik omhels je nog steeds, want ik houd erg veel van je. Er zijn er veel die je ook willen omhelzen, als je het maar op zou kunnen brengen om te zeggen dat dingen mis zijn gegaan en dat je je daarvan spijt hebt.
Ik geloof dat wij een bijzonder vergevingsgezind volk zijn. (…) Ik smeek je, ik vraag het je, alsjeblieft – je bent een grote persoonlijkheid en je weet niet hoe je nog meer aanzien zou kunnen genieten als je maar zou kunnen zeggen, “Het spijt me, dingen zijn fout gelopen, vergeef me.”
Alsjeblieft, doe het voor ons.

Zij antwoordde:
Dank je voor deze bijzondere en wijze woorden. Dat zijn de woorden van de vader die ik altijd herken in jou.  (…) Ik maak nu gebruik van deze gelegenheid om tegen de familie van Stompie te zeggen dat dit mij enorm spijt, wat er gebeurd is. Ik ben het ermee eens dat dingen vreselijk fout zijn gegaan, om allerlei redenen en door omstandigheden. Wij wisten toen dat de gebeurtenissen ons overkwamen, en daarvoor zeg ik dat ik dat heel erg vind.

Tutu kijkt terug op deze verontschuldiging:
“Je zou kunnen denken dat ze niet echt spijt heeft betoond, maar ik denk niet dat wij deze “zwakke” schuldbelijdenis af mogen wijzen. Het is nooit makkelijk om “het spijt me” te zeggen, dat zijn de moeilijkste woorden die een persoon kan uitspreken. Het is moeilijk genoeg voor mij binnen de veilige muren van mijn eigen slaapkamer om deze woorden tegen mijn eigen vrouw uit te spreken, laat staan in de openbaarheid en met de publiciteit van toen.
De profeet Jesaja spreekt van de Knecht van God die zachtmoedig is, die de vlam die walmt niet dooft, het geknakte riet niet breekt.
Ik denk dat dit de eerste keer was dat Winnie Mandela in het openbaar zich verontschuldigd had, en dat was, voor haar, een zeer moeilijke en grote stap. (…)”

Later heeft de moeder van Stompie gevraagd of zij op de foto kon met Winnie Mandela.

Desmond Tutu heeft het hart van een pastor.

One response to “Winnie Mandela en het geknakte riet

  • Remmelt

    Bijzonder verhaal Norman. Dit gaat heel diep en de woorden van Tutu zijn zo bijzonder mooi, wijs en gerijpt, mild en tegelijk confronterend. Geweldig als je zo met het thema schuld en vergeving kunt omgaan. Dank voor deze blog!

Geef een reactie

