Vertrouwen brokkelt af

Eén van de aspecten van de kredietcrisis die mij het meest emotioneel raakt is dat van vertrouwen. Ik begrijp dat dit ook toen in de depressie van de dertiger jaren ook een belangrijke factor was.

excuses_van_een_fat_211765eMaar voel je je niet flink belazerd, als je financieel of anderszins te lijden hebt in deze tijd? Wie valt nou te vertrouwen? Pas nu krijgen we de eerste excuses van een bankier in Nederland, nota bene van een bankier wiens bank de crisis tot nu toe goed doorkomt, aan wie nog geen cent overheids ons geld besteed is. Zijn column is zeer de moeite van het lezen waard. Klik hier. (Ik wil hem ook wel geloven, weet je wel. Maar dit is wel een slimme manier om nu te stunten, en dan niet met aanbiedingen, maar met excuses aanbieden. Maar vooruit: voorlopig geloof ik hem wel.)

In ieder geval: Onderzoek is gedaan in Amerika naar het vertrouwen van de Amerikanen sinds 1976 in de maatschappelijk instituten  (zie hieronder). Je ziet dat het vertrouwen in alle instituten van religieuze tot medische afgebrokkeld is, en gedurende de laatste jaren in het bijzonder, behalve het vertrouwen in het militaire instituut. De kerk ontkomt geenszins aan dat tanende vertrouwen.

Een meme van Paul Abspoel vraagt aan ouders vijf dingen die zij hun kinderen mee willen geven.

Ik weet al één ding: ik wil dat ze mij kunnen vertrouwen.

trust-institutions

2 responses to “Vertrouwen brokkelt af

  • Paul

    Ik mis God in het rijtje! Aangenomen dat de Schepper niet valt onder ‘Organized Religion’… 😉

    De financiële / economische crisis is veroorzaakt door ongebreidelde hebzucht en een imploderend kapitalistisch systeem. Niet zo lang geleden kon ‘het Westen’ nog triomfalistisch doen over de val van het communisme, maar de god van het geld lijkt ook geen sterke benen te hebben.

    Men spreekt nu inderdaad van een vertrouwenscrisis. Omdat vertrouwen een synoniem is van geloven, kun je het met recht ook een geloofscrisis noemen. Mensen die hun vertrouwen gezet hebben op de god van het geld, komen nu bedrogen uit. Er is geen plaats voor leedvermaak, want het zijn natuurlijk weer de zwakke groepen die hier de prijs voor betalen terwijl de zakkenvullers zichzelf alsnog een vette bonus toekennen. Schaamteloos!

    By the way, ik ben benieuwd naar jouw bijdrage aan de discussie over geloofsopvoeding. Het is vooral mooi om te kunnen luisteren naar mensen die (misschien wel door schade en schande?) geleerd hebben hoe het (niet) moet…

  • Remmelt

    Heb jij zicht op wat het vertrouwen doet afbrokkelen richting instituten? Ik herken het zeker, ook wat betreft religie en geloof icm instituten, ik herken het bij de overheid, enz. Maar ik zoek naar wat het maakt dat dit vertrouwen minder wordt. Kun je daar eens een blog aan wijden? En: is het in dat kader mogelijk persoonlijk wel meer vertrouwen te winnen, of is er uberhaupt minder vertrouwen in de ander? Boeiend! Wat hebben postmoderne mensen nodig om iets of iemand te vertrouwen?? Wat heb jij, en ik nodig?

Geef een reactie

