De kredietcrisis en Hosea

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Vorige week las ik dit hoofdstuk (3) uit de profetie van Hosea in het Oude Testament. (Klik hier voor achtergrondinformatie over Hosea. Hoef ik het hier niet allemaal uit te leggen.)

De HEER zei tegen mij: ‘Heb nogmaals een vrouw lief, een vrouw die ondanks de liefde van haar man toch overspelig is, net zoals de HEER de Israëlieten liefheeft hoewel zij zich op andere goden richten en uit zijn op de lekkernijen in hun tempels.’
Ik kocht zo’n vrouw voor de prijs van vijftien sjekel zilver en anderhalve ezelslast gerst.
Ik zei tegen haar: ‘Je zult geruime tijd in huis moeten blijven, je zult geen overspel kunnen plegen en je met geen man inlaten. Ook ik zal niet met je slapen.’
Zo zullen de Israëlieten geruime tijd verstoken blijven van koning en leiders, van offers en gewijde stenen, van orakels en huisgoden.
Dan zullen ze weer verlangen naar de HEER, hun God, en hun koning David; en uiteindelijk keren ze vol ontzag terug naar de HEER en zijn zegen.

Het gaat mij om de laatste twee zinnen.
De middelen waar Israël op leunde voor haar dagelijkse welzijn worden haar afgenomen.
Er is geen koning meer, die voor vrede en gerechtigheid zorgt.
De ambtenarij die moet zorgen dat alles goed loopt werkt niet meer.
Geen offers meer – geen vergeving en verzoening meer.
De gewijde stenen die hen aan het verleden herinnerden zijn weggenomen.
Als je leiding nodig hebt, als je even niet meer weet wat je moet doen, pech. Want de orakels zijn ook weg.
Tot in dat geheime plekje van je huis, de heilige beeldjes die voor de sjaloom van huis en haard zorgen reikt de hand van God. Weg ermee!

Toen dacht ik aan deze kredietcrisis en recessie.
Het klopt niet als we zouden beweren dat (in Nederland althans) alles wankelt, alles onzeker is, alles ons ontnomen is.
Maar daar waar het Kabinet, een jaar geleden, ons voorhield dat Nederland economische gezien gezond is, wordt de crisis nu vergeleken met de beurscrash van 1929.

Zijn er overeenkomsten te bedenken tussen onze tijd en die van Hosea?
En waarom dit Israël overkwam?
Dan zullen ze weer verlangen naar de HEER, hun God, en hun koning David; en uiteindelijk keren ze vol ontzag terug naar de HEER en zijn zegen.

Ik heb niets met de grote (charismatische) profeten die elk jaar voorspellen dat dit het jaar is waarin het oordeel van God de vloedgolf van levend water het oordeel van God de vloedgolf van levend water het oordeel van God de vloedgolf van levend water (ach ik weet niet meer welk het is) Nederland zal overspoelen, en die dit hoofdstuk in die context zouden plaatsen. Ik heb die profetieën nu 19 jaar achter elkaar gehoord c.q. gelezen, en volgens mij staat het in de Bijbel vrij duidelijk dat wanneer een profetie niet uitkomt de profeet niet geloofwaardig is. Dat bedoel ik niet.
Het is ook geen straf van God, in de zin van vergelding. Die straf kan ons niet meer overkomen, want Jezus heeft het op zich genomen.
Ik denk wel dat we hierdoor iets kunnen leren, dat God er wel degelijk bij betrokken is.

Dit hoofdstuk spoort mij aan om – wat dat dan ook mag betekenen – meer te verlangen naar God, en, door terug te keren naar Hem (wat dat dan ook inhoudt), zijn zegen te ontvangen (ik ben benieuwd wat dat wordt!).

Of, in de woorden van onze eigen Johan Cruijff: Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.

One response to “De kredietcrisis en Hosea

  • Trijntje

    Inderdaad, geen straf meer.

    Wat vind je van de gedachte dat God ons zoveel verantwoordelijkheid en keuzevrijheid geeft dat we wel de consequenties dragen voor onze verkeerde keuzes?

    Het thema verlangen spreekt me wel aan. Ook met het oog op mensen die naar eigen zeggen prima leven zonder God.
    Wat kan dan triggeren om wel te gaan verlangen naar het leren kennen van God?

Geef een reactie

