Herdenkingsdienst

Vol verwachting kijk ik live naar de herdenkingsdienst op Schiphol van vanmiddag, waarin de dodelijke slachtoffers van de ramp met Turkish Airlines TK1951 van 25 februari 2009 herdacht worden, de nabestaanden bemoedigd en getroost worden, de overlevenden en hun familie en vrienden een hart onder de riem gestoken wordt.

Omdat mijn beroep inhoudt dat ik weleens in soortgelijke diensten voor mag gaan, volg ik dit soort diensten met belangstelling, en om ervan te leren. Hoe troosten we elkaar bij een ramp, bij de dood, in verdriet en verbijstering?

Boeiend bij deze dienst was de verscheidenheid aan culturen die vertegenwoordigd waren, in het bijzonder de plek die allebei mijn (westerse) “vaderlanden” hadden, en dan zo verbonden met een land in het Midden Oosten, officieel seculier, door en door Islamitisch.

Intrigerend was de keus voor Jacobine Geel als voorganger. Een christelijk theologe,  vrouw. Mooi Nederlandse touch, zeker niet bedoeld als pronkstuk van onze (religieuze) emancipatie, en vast weloverwogen. Ben benieuwd hoe dit in Turkije overkwam.

De toespraken vond ik minder – allemaal. De (politiek) correcte, verwachte, geijkte woorden – ze werden bijna emotieloos uitgesproken. Ze raakten mij niet, ik had niet het gevoel dat de zaal geraakt werd.

De muziek daarentegen: subliem! Het Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee speelde de sterren van de hemel. Ik kan de namen van de gespeelde stukken (nog) niet op internet vinden, maar de Engelse hymne Abide with Me trof me diep. Schitterende harmonieën. Verbaasd was ik dat er geen echte Turkse muziek was. Tenminste, ik meen van niet. Graag wil ik hierover gecorrigeerd worden.

Ik had verwacht dat het spelen van de drie volksliederen het publiek zou raken, en dat was ook zo. Het betraande gezicht van de Turkse ambassadeur in Nederland kwam mooi in beeld. En ik geef toe dat ik mijn ogen droog moest vegen bij The Star Spangled Banner.

Mooie dienst!  (want dat zeggen kerkgangers na een dienst als ze geraakt zijn)

Ik kon geen video vinden van het Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee, en in het bijzonder het optreden van vanmiddag. Hier een versie van Abide with Me, gespeeld door vijf blazers. Zo kun je het even proeven.

Geef een reactie

