Opa Dave

Internet maakt voor mij goed contact met verschillende familieleden, waar ik anders niet veel van zou (kunnen) hebben, mogelijk.
Dat gaat om (klein)kinderen, zuster(s), neven en nichten, ouders.
Hartverwarmend om de stem van een vierjarige jongen te horen roepen, net voordat er beeld is: “Waar is opa? Ik kan hem niet zien! Opa!”.
Veel gesprekken worden gevoerd met een nicht, die nu in Hawaï woont.
Het tijdverschil is zodanig dat ik vaak ’s ochtends even met haar kan chatten. Bij haar is het dan nog de avond van “gisteren”.

opa-dave1Vanochtend merkte ik gelijk dat zij verdrietig was.
Inderdaad: haar “Opa Dave” was van de week overleden.
Iemand die ze in Texas had leren kennen, die haar door moeilijke tijden had gesleept, met raad en daad bij had gestaan, een opa voor haar is geweest toen ze geen andere opa dichtbij had.
“Heb je tijd om te praten?”
“Jazeker. Eerst even een kop koffie pakken…. Nou, daar ben ik weer.”
“Ik ben emotioneel. Heb net gehoord dat Opa Dave overleden is. Heb hem een hele tijd niet gezien of gesproken, had niet verwacht dat hij nu al zou overlijden. Ik kan ook niet naar de begrafenis, want hij zit in Texas en ik hier. Ik wou dat ik meer tijd met hem had doorgebracht. En nu mis ik andere familieleden die ver weg zijn. Stel dat er iets met één van hen zou gebeuren…….ik moet er niet aan denken.”

De dood treft zo een jonge dame.
Verdriet.
Gemis.
Spijt om wat niet gedaan en gezegd is.
Bezorgdheid om de relaties met geliefden die nu in leven zijn: zit het goed tussen mij en hen?

Over de ADSL-aansluiting valt een stilte.
Tranen vloeien, uitgedrukt in een emoticon.
Samen missen we Opa Dave, en, in hem, de gemiste kansen van het leven.
We hebben verbinding.

Geef een reactie

