Overtrek situatie

pa2801Toen ik, een aantal decennia geleden, studeerde, heb ik vlieglessen genomen.
Dat deed ik, in de eerste instantie, om mijzelf op de proef te stellen: ben ik in staat om iets te doen dat gevaarlijk was, waar ik, letterlijk, mijn leven op het spel zette? (Want ik ging er van uit dat, als ik de piloot was, er sprake zou zijn van mijn leven op het spel zetten.)
De lessen werden genomen in een Piper Cherokee 140.
Een eenvoudig vliegtuig om te besturen.
De eerste vlieguren bestonden uit rondjes maken: opstijgen, terug naar het vliegveld en landen. Na de landing, niet eens stoppen, gas geven en weer rond.
Touch and go, heet dat.
Bij de landing moest je één ding goed leren: je hoogte regel je met de gashendel, je snelheid regel je met de stuurknuppel. Precies andersom als wanneer je op kruishoogte zit: dáár gebruik je je gashendel om je snelheid te bepalen, je stuurknuppel om je hoogte te bepalen.
Als je dichtbij de grond bent, en omhoog wil, dan moet je gas geven, niet aan de knuppel trekken.
Want als je aan de knuppel trekt, gaat de neus van het vliegtuig omhoog, je snelheid is laag (want je bent aan het landen), en je komt in een overtrek situatie (stall). Het vliegtuig verliest zijn lift, en kan als een baksteen naar beneden vallen.
Ik vergeet nooit meer dat moment dat ik heel dichtbij de landingsbaan was, boven een snelweg, en ik dacht dat ik te laag vloog, dat ik de landingsbaan niet zou halen.
Om dat te corrigeren, trok ik aan de stuurknuppel.
De instructeur nam zeer snel het stuur van me over, en gaf “plankgas”.
Het kwam goed, en een aantal lessen later zei de instructeur na een landing: “Goed, ik stap nu uit, ga jij maar.”
Mijn eerste solovlucht, waarvan ik nog een aantal maakte voordat ik stopte met vlieglessen.
Ik leef nog.

Gisteren moest ik daaraan denken, bij de verhalen over hoe het toestel van Turkish Airlines uit de licht viel.
Het moet vreselijk zijn om zoiets mee te maken.
Sterkte toegewenst voor slachtoffers en nabestaanden.
Petje af voor gewone burgers die grote risico’s namen om het vliegtuig binnen te gaan en mensen te helpen.
En natuurlijk ook voor de hulpverlening.

Ik ben benieuwd of een overtrek situatie een rol speelde bij deze ramp.

crash-schiphol

One response to “Overtrek situatie

  • Trijntje

    Ik zag zojuist iemand in het zesuurjournaal die in het vliegtuig zat en nu gewond in het VU-ziekenhuis ligt.
    Hij noemde in zijn verslag ook overtrekking.

    Hij herinnert het zich zo: het vliegtuig viel plotseling recht naar beneden. Daarna gingen de motoren heel hard werken om het vliegtuig omhoog te brengen en door overtrekking stortte het vliegtuig toen neer met de staart eerst.

Geef een reactie

