Aswoensdag

klimmuur21Vandaag doet de rechter uitspraak in het proces tegen zekeraar Jeroen van ’t Hert van de Amsterdamse klimhal waar vorig jaar een vrouw verongelukte. De 39-jarige vrouw viel op 13 mei vorig jaar van 12 meter hoogte naar beneden en overleed aan haar verwondingen. Tegen de zekeraar is zes maanden voorwaardelijke celstraf en een werkstraf van tachtig uur geëist.
De zekeraar heet Jeroen van ’t Hert.
Wat moet het erg zijn om zoiets mee te maken.
Toen ik gisteren dit verhaal keek, viel het mij op dat Jeroen gewoon zijn verantwoordelijkheid neemt voor wat hij gedaan heeft:
“Ik heb een ongelooflijk stomme blunder begaan en dat kan ik dan proberen af te schuiven op iemand anders, maar ik was er zelf bij en heb het met mijn eigen handen gedaan.” aldus van ’t Hert in EénVandaag.
Even later komt de moeder van het slachtoffer in beeld:
“Het is een kanjer van een jongen…
Hij ging zijn verantwoordelijkheid niet uit de weg. Hij zegt iedere keer duidelijk: het is mijn schuld. Ik heb haar losgelaten. Niet de klimwand, of de bar, of de muziek. Nee, ik heb het gedaan. Het is mijn schuld. Nou, dat vind ik klasse.”

De laatste tijd is het mij (opnieuw) opgevallen dat wij mensen – óók christenen – het moeilijk vinden de eenvoudige woorden te zeggen: ik heb het gedaan. Ik had het niet moeten doen, het is mijn schuld, ik schuif het op niemand anders af.
Een ander aspect vinden wij ook moeilijk:als iemand zoiets tegen ons zegt, dan reageren we heel snel met de geruststellende woorden: nee, joh. Zo moet je het niet zien. Het had iedereen kunnen overkomen. Maak je geen zorgen.
Morgen is Aswoensdag.
De hele christelijke kerk staat veertig dagen lang stil bij de vergankelijkheid en zondigheid van de mens:
‘Gedenk, mens, dat je stof bent en tot stof zult wederkeren’.
Bekeer u en leef volgens het Evangelie’.

Het hart van de vastentijd is dat je je zonden belijdt en je daarvan bekeert. Dat kan niet als je je zonde(n) niet serieus neemt: ik heb het gedaan, ik schuif het op niemand anders af.
Misschien is dat een goed voornemen voor ons in deze dagen: dat we nagaan hoe dit in ons leven werkt, en een keer onze verantwoordelijkheid op ons durven nemen.
Wanneer heb je voor het laatst gezegd: ik heb het gedaan?
Zou je dat in deze dagen willen en kunnen doen?

Want: wat zou het mooi zijn als de omgeving naar ons zou kijken en zeggen: dat vind ik klasse.
MXASH  2 STANDALONE  BROWN

Geef een reactie

