Stel: Wilders bekeert zich

wildersStel dat Geert Wilders zich zou bekeren tot de Islam.
Zou dat niet schokkend zijn, groot nieuws in Nederland?
Hij zou nog meer aan geloofwaardigheid inboeten. Niemand zou hem meer vertrouwen.
Als hij later in zijn memoires over zijn bekering en de gevolgen ervan zou schrijven, zou hij ongeveer het volgende kunnen schrijven:

Ik verzeker jullie, mensen, dat de boodschap die ik jullie vertelde niet door mensen is bedacht -ik heb het ook niet van een gewone mens ontvangen of geleerd- maar dat Mohammed mij is geopenbaard.
Jullie weten hoe ik vroeger volgens de normen en waarden van de westerse samenleving leefde, dat ik de Moslimgemeenschap fanatiek aanviel en haar probeerde uit ons midden te verbannen.
Ik leefde als parlementariër de grondbeginselen van onze moderne cultuur heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van onze verlichte beschaving.
Maar toen besloot Allah, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, zijn Profeet aan mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen ongelovigen zou verkondigen.
Het heeft meer dan zeventien jaar geduurd voordat de Moslimgemeenschap in Nederland mij leerde vertrouwen.

Dit verhaal is, op de invulling van wat details na, waar gebeurd.
Je kunt het hier lezen.
De schrijver is de apostel Paulus.
Nu begrijp ik iets meer van hoe moeilijk zijn weg was.

3 responses to “Stel: Wilders bekeert zich

  • Paul Abspoel

    Ehm… zou mooier zijn als Wilders Jezus ging volgen. Toch? Maar de parallel is wel goed om ons aan het denken te zetten over de schok van Paulus’ bekering van vervolger tot (mede)volger.

  • Niels

    Mooie blog, zet aan het denken. Het is dan ook niet vreemd dat heer P. zo in gaat op de genade van God. Bovendien laat dit zien dat bevindelijk gereformeerden de teksten van heer P. aangaande de mens uit hun grotere verband plukken.

    Het is overigens zo dat de vergelijking absoluut niet 1-op-1 is te maken. Heer P. bekeerde zich tot (de Weg) Jezus Christus als de openbaring van de God van Israël die hij al diende. Hoewel erg radicaal, toch een ander soort bekering dan heer W. (niet-gelovig) tot de Islam.

Geef een reactie

