De waarheid vertellen

Een paar weken geleden ving ik, bijna en passant, deze zin op in een seminar die ik volgde.

De waarheid kan alleen ingang vinden wanneer er een veilige omgeving is.

Deze gedachte sluit aan bij een principe dat ik al langer probeer toe te passen in mijn omgeving en relaties:

Je kunt alleen, op een vruchtbare manier, de waarheid tegen iemand vertellen als de onderlinge relatie zodanig sterk is dat het die waarheid kan dragen.

Of het om kritiek gaat, een vermaning, een positieve tip of suggestie, of een aanwijzing – zelfs coaching of pastoraat, het zal niet vruchtbaar landen wanneer je relatie met die betreffende persoon niet genoeg “vlees” bevat om dat te kunnen dragen.

Ik vind dit een zeer nuttige gedachte.
Het helpt mij bepalen of nú de tijd is om dát tegen die persoon te zeggen.
Zo niet, dan hoef ik ook niet niets te doen.
Dan probeer ik aan de onderlinge relatie te bouwen, zodat het wél kan dragen wat ik meen te vertellen moeten.
In beweging blijven, met een positief doel.
Je wint er een persoon mee.
Anders dan dat je de waarheid hebt verteld maar de persoon kwijt bent geraakt.

vrienden1

2 responses to “De waarheid vertellen

  • Trijntje

    Deze log doet me denken aan hoe we bij de Alphacursus te werk gaan.
    We besteden veel aandacht aan de gespreksgroepen, en vooral in het begin werken we vooral aan het creëren van veiligheid in de groepen.

    Dat werkt heel vruchtbaar is onze ervaring

  • Rob Haster

    Zo ontzettend waar, Norman. Geldt voor relaties in opbouw, maar komt ook pijnlijk naar voren als door óf vooringenomenheid, of een specifieke ervaring het vertrouwen is weg geëbt. Het dán benoemen van de waarheid – hetgeen misschien o zo noodzakelijk is – botst dan soms op een harde muur. Waarbij de waarheid soms het onderspit delft. Overigens is het ook altijd heel gezond om de waarheid van je eigen woorden te relativeren – op zijn minst te bevragen. Wat is het leven leerzaam, en wat doet het soms pijn…

Geef een reactie

