Darwin moet dood

Niet alleen in Nederland krijgt Darwin dit jaar veel aandacht.
In dit artikel in de New York Times herinnert Carl Safina ons dat, hoe briljant Darwin dan ook was, de evolutietheorie (en ideologie) veel breder gestoeld is dan op die ene man. Door van Darwin een cultfiguur te maken, maken we, onterecht, van zijn wetenschap een ideologie. De evolutie-ideologie is na Darwin ontstaan, en Safina gelooft daarom dat  Darwin “dood” moet zodat de evolutie-ideologie kan leven.
Enfin.

Wat mij boeide was de laatste zin van Safina:

Only when we fully acknowledge the subsequent century and a half of value added can we really appreciate both Darwin’s genius and the fact that evolution is life’s driving force, with or without Darwin.

Evolutie als de drijvende kracht achter het leven.
Met of zonder Darwin.
Daar gaat het, volgens mij, om.
De vraag wat de drijvende kracht achter ons leven is.
Je moet wel de vraag naar ‘hoe het gebeurd is” (wetenschappelijke feiten) meenemen wanneer je nadenkt over de drijvende kracht achter het leven.
Maar waar we nou echt naar op zoek zijn is de drijvende kracht achter het – ons, mijn – leven. Want dat bepaalt alles.

Toen ik die zin las, merkte ik dat het me raakte.
Voor het eerst in dit Darwinjaar pakt dit onderwerp mij.
En misschien biedt deze vraag ons een kader waarbinnen we het gesprek met de omgeving kunnen voeren.
Niet alleen over de vraag wie gelijk heeft, wiens wetenschap klopt, hoe we de Bijbel en Darwin moeten lezen, maar over de vraag: wat is de drijvende kracht achter het leven?
En als je je antwoord op die vraag hebt bepaald, wat zijn daarvan de praktische gevolgen?

Jezus verwoordt het zo: Wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.

Over drijvende kracht gesproken.

rotorua_geiser

One response to “Darwin moet dood

  • Rob Haster

    Goed uitgangspunt, Norman: wat is de drijvende kracht achter HET leven? Door alle discussies heen vraag ik me soms af wat de drijvende krachten van die discussies zelf zijn, wie wordt daarin nu gediend? Welke plaats geven we de Here God? En dus: wat is de drijvende kracht van ONS leven? Jezus’ woorden spreken boekdelen: Hij wil de bron zijn! En ik wil graag met je mee putten…..

Geef een reactie

