Taal

Een combinatie van een neiging tot perfectionisme en hardnekkige trots zorgt ervoor dat ik vrij gevoelig ben als het gaat om mijn gebruik van de Nederlandse taal. Ondanks het feit dat ik nu al lang in Nederland woon, mijn Nederlands vrij goed is, iedereen mij inmiddels kent, en mijn Nederlands waarschijnlijk niet (veel) beter zal worden – met andere woorden, hier moet je het mee doen – vind ik Nederlands praten soms nog spannend. Ik wil het gewoon goed doen.
En ik kan flink balen als het fout gaat.
Bijvoorbeeld, als je een vleugel een piano noemt (ja, dat is echt de Engelse moedertaal die de kop opsteekt).
Soms is het gewoon ingewikkeld, bijvoorbeeld dit refrein:

Here God, wij zijn vervreemden
door te luist’ ren naar uw stem.
Breng ons saam met uw ontheemden
naar het nieuw Jeruzalem.

De oudere generatie snapt gelijk dat dit poëtische taal (mysterie) is, en wat de auteur hiermee wil zeggen.
Hun allochtone dominee heeft het daar wat moeilijker mee.
Ik ben benieuwd wat de jongere generatie hiervan maakt.

taal

Geef een reactie

