Het heeft tijd nodig

Gisteren hield ik voor de vierde keer dezelfde preek.
Niet in dezelfde gemeente weliswaar – alhoewel: ik vraag me soms af of het uit zou maken……;-) –  maar dat is een ander onderwerp.
Hier een samenvatting van de preek door een luisteraar.
Dan realiseer ik me opnieuw dat het nadenken over een Bijbeltekst, het tot je door laten dringen, zelfs zodat het een echte verandering in denken en handelen teweeg brengt wel tijd kost.
Elke keer was de preek anders, met andere accenten, delen die korter of langer werden, delen die zelfs al helemaal niet aan de orde kwamen.
Ik ben dus een aantal weken bezig geweest met die tekst:  het doorspitten van de tekst, de voorbereiding, en het presenteren daarvan.
En toch blijft het iets dat in ontwikkeling is.
Ook als ik deze samenvatting lees, na vier keer de preek zelf gehouden te hebben, dan vallen er een toch nog een paar kwartjes waarvan ik denk – ja, dát was ‘em!

Ik heb besloten de preek niet meer te houden.
Het is goed zo.
Wel hoop ik dat de woorden mij blijven voeden.
En ik hoop dat ook voor de luisteraars.

Een perspectief vanaf de preekstoel, want het is maar weinigen gegeven op de preekstoel te mogen staan:

Geef een reactie

