Nabeschouwing

Obama InaugurationHet was een schitterende winterdag in Washington.
De speech van Obama liet niet veel over van het beleid van Bush.
Maar dat fileren gebeurde met grote klasse, alsook de manier waarop Obama het afscheid van Bush regelde en begeleidde.
En wat was Washington blij dat Bush nu eindelijk weg was!
Opperrechter van het Amerikaanse Hooggerechtshof John Roberts, die Obama beëdigde, heeft zijn taak niet foutloos volbracht. Pikant detail: Obama stemde, toen hij nog Senator was, tegen de benoeming van Roberts als rechter voor het Hooggerechtshof.
Obama maakte een valse start – hij wil zo graag. Maar wat is het lekker om naar een president te luisteren die taalkundig gewoon goed is!
Wat mij emotioneel het meest raakte waren de gezichten van het publiek. Dit zal waarschijnlijk niet zo politiek correct klinken: veel gezichten van gewone zwarte burgers, ook op het podium. Dat zijn wij niet gewend (helaas), en ik merkte dat dat, wat mij betreft, nog moet wennen (helaas). Maar de eerste stappen zijn genomen, en dat voelt goed.
Het “yes we can!” ontbrak volkomen, het publiek reageerde ingetogen op de speech. Goed teken.
De nieuwe website van het Witte Huis is gelijk de lucht ingegaan. Klik hier.
Als ik eerlijk ben, was het hoogtepunt voor mij het slotgebed door Rev. Joseph Lowry. Pas dan begon het te lijken op een zwarte kerkdienst. Heerlijk! Klik hier voor de hele tekst.

Lord, in the memory of all the saints who from their labors rest, and in the joy of a new beginning, we ask you to help us work for that day when black will not be asked to get in back, when brown can stick around … when yellow will be mellow … when the red man can get ahead, man; and when white will embrace what is right. That all those who do justice and love mercy say Amen.

Ik moet het woord Obama toevoegen aan de woordenlijst van mijn spellingcontrole.

Geef een reactie

