Hobbel

hobbelAls ik terugkijk op mijn leven, merk ik dat ik vaak betrokken ben (geweest) bij veranderingsprocessen.
Dat komt, onder andere, doordat ik in (voor mij, althans!) vreemde culturen heb gewoond en gewerkt. Dichtbij de kern van mijn werk zit de noodzaak, behoefte en wens om verandering teweeg te brengen.
De laatste tijd valt het mij weer op dat veranderingsprocessen, na verloop van tijd, en onafhankelijk van het succes van dat proces, een bepaalde hobbel moeten nemen.
Die hobbel is het volgende: je brengt een veranderingsproces op gang, je hebt een goed idee waar je naar toe wil, wat je anders wil doen. Je weet waarom en je hebt een idee hoe.
In het begin is het nieuw, spannend (in de goede zin van het woord), soms moeilijk, maar je houdt vol.
Op een gegeven moment is het nieuwe eraf, en je vraagt je af of het echt wat oplevert, dat veranderingsproces.
Want daar ging het om: je had zo graag willen zien dat de verandering vrucht zou afwerpen.
En dat kan wel eens tegenvallen.
Dat maakt je onzeker.
Dan wil je terug naar wat je weet, wat bekend is, wat vroeger “gewerkt” heeft, wat niet zoveel spanning oproept.
En bijna onbewust verleg je de koers, de vaart gaat er uit. Je neigt terug naar hoe het vroeger was, of je hebt de energie niet meer om door te zetten.
Dit is een hobbel voor zowel de individuele changemaker als een groep die in een veranderingsproces zit.

Hoe kan je deze hobbel succesvol nemen?
Erkennen dat hij er is, en er begrip voor tonen. Een veranderingsproces kost tijd en energie, en soms gaat er (een deel van) de vaart uit. Dat komt omdat het mensen zijn die dat dragen.
Maar toch volhouden, op koers blijven.

Want je komt nergens als je bij een hobbel rechtsomkeert maakt.

Geef een reactie

