Vier momenten

Het nadenken en het gesprek over het “in Christus zijn” zet zich – gelukkig – voort.
Gisteren promoveerde Hans Burger aan de vrijgemaakt-gereformeerde Theologische Universiteit over ‘in Christus zijn’, zoals Paulus en Johannes in de Bijbel het leven als gelovige typeren.
Het Reformatorisch Dagblad en Het Nederlands Dagblad schrijven erover. Hier en hier.
Jos Douma blogt erover. Hier.
Waar het gaat om het zijn in Christus onderscheidt Burger vier “momenten”: substitutie, representatie, eenheid en participatie (RD).
Douma vult aan:
Substitutie: Christus deed iets in onze plaats wat wij niet kunnen
Representatie: Christus identificeerde zich met ons in zijn levensloop
Eenheid: Wij leven door geloof in intieme verbondenheid met Christus
Participatie: Wij delen in het verhaal van Christus

Vorige week moest ik op de catechisatie uitleggen wat de betekenis van het sterven van Jezus was is.
Dat viel niet mee, met een groep middelbare scholieren.
Ik had veel aan het begrip “in Hem”, en de “vier momenten” (ook al had ik die noemer nog niet paraat).
Ik sloot af met de laatste scene uit de film Saving Private Ryan (nu weten de ouders wat we gedaan hebben…;-).
Het leven van Soldaat Ryan is gered door Kapitein Miller en zijn manschappen.
Dat offer is bepalend geweest voor het verdere verloop van het leven van soldaat Ryan.
Hier de laatste negen minuten van de film.
Als je de tijd hebt, laat het tot je doordringen.
Spoel anders door naar de laatste scene op de begraafplaats.

En nog even dit uit het artikel in het ND:
Wat heeft zijn studie (Burger) persoonlijk gebracht? ,,De verbondenheid met Christus is zo’n centrale notie. Het bepaalt je identiteit, geeft richting aan prediking en pastoraat. Tijdens mijn stage zei ik nog wel eens iets waarvan ik dacht: zeg ik dat nou omdat ik het moet zeggen, of omdat ik meen? Dat is nu niet meer zo. Het licht is aangegaan.”

Geef een reactie

