Harry

Gisteren staken we een kaars aan voor Harry.
Harry stierf alleen, in z’n bed, een blik bier en zijn grote hond naast hem.
Harry had een grote bak voer en een grote kom water voor de hond klaargezet. Alsof hij wist dat de hond het een aantal dagen alleen uit zou moeten houden.
De buren waar hij het goed mee kon vinden, en de buur waar hij ruzie mee had, vonden dat geblaf van de hond verdacht en belden de politie.
De politie vond een bijbel naast hem op de kast liggen en belde de vrouw wiens naam en telefoonnummer voorin de bijbel geschreven stonden.

Harry had meegedaan aan een Alpha-cursus in een kerkgemeenschap in een Vinex-wijk.  Daar voelde hij zich bekeken. Daarom stelde hij voor om in Amsterdam, op een plek waar dak- en thuislozen gewend zijn om te komen, een Alpha-cursus te houden.
Doen we
, zei de vrouw.
Op de eerste avond merkte hij op dat het zo gezellig was, dat samen eten.
Net familie.
Toen hij een keer vol drama en feeling het verhaal van de kruisiging van Jezus voorlas, kon hij even niet verder lezen omdat hij er kippenvel van kreeg.

Harry stierf aan alcohol, drugs, kanker, eenzaamheid en een moeilijk leven.
In de donkere dagen van Advent.
Gisteren staken we een kaars aan voor Harry.

14 responses to “Harry

  • zeezicht

    Er heerst ook veel droefheid en eenzaamheid rond de feestdagen…

  • Roel

    Norman,
    Bedankt voor je mooie kanttekeningen bij het overlijden van Harry. Twee jaar geleden hebben we hem een beetje leren kennen; wat een leven, wat een verhaal. Ik zal hem in ieder geval nooit vergeten. Kijk ook op http://www.gbsveerkracht.nl onder FILM.
    Misschien kunnen we binnenkort es weer bijpraten, het is gauw kerstvakantie.
    groeten ook aan Cindy
    Roel

  • Wim de P.

    Een onvergetelijk mens. Wat hij in zijn laatste jaren op twee Alpha cursussen geleerd heeft en de bijbel die hij heeft gekregen hebben hem dichter bij God gebracht.
    Bedankt Margreet voor alles wat je hem hebt gegeven!
    Wim

  • abspoel

    verdrietig maar toch mooi

    bij God niet langer dak- en thuisloos

  • Collin Borgans

    Beste Norman.

    Dat vind ik mooi samengevat..
    ook wil ik jullie allemaal bedanken voor deze mooie nagedachte aan mijn Oom voor jullie “Harry” voor mij Henry Borgans.

    ik vond het gister een prettige dag en blij dat ik met veel van jullie heb mogen spreken om te horen wat voor goed mens hij was,

    Nogmaals bedank.

    Collin Borgans

  • Wiel Borgans

    Beste Norman.

    Dit is een mooie nagedachte aan mijn broer Harry voor ons henry.

    Ik ben zijn broer die bij zijn begrafenis in de rolstoel zat.
    Ik ben blij dat ik deze dag niet heb gemist en dat ik er bij kon zijn.

    Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor deze mooie dag en iedereen die hem gesteund heeft ,en hem een luisterend oor gaf.

    Nogmaals hartelijk bedankt.

    Wiel Borgans

  • john borgans

    deze dag was voor ons een overgetelijke gebeurtenis ,de uitvaart van harry ,nooit gedacht dat er zoveel mensen aanwezig zouden zijn ,het bewijst toch de warme liefde die er aanwezig was om harry de laatste groet te geven ,in bijzonder margreet een geweldige vrouw ,die een voordracht gaf ,de geweldige muziek en de verdere verloop van de begrafenis ,wij hebben op de terugweg
    naar limburg nog vele verhalen opgehaald over harry.
    ik wil jullie hartelijk danken hiervoor.
    in liefde en gods zegen john.

  • Jimmy Borgans

    R.i.p. Henry borgans mijn oom (of Harry Borgans)

    Ik heb mijn oom maar 2 x gezien , maar toch fijn dat ik van al die mensen/ Vrienden van mijn oom z’n geweldige verhalen had gehoord.
    Ik vond de begrafenis mooi er waren ook veel mensen wat ik niet had verwacht dat het zo druk zou zijn toch leuk dat die zoveel vrienden om zich heen was dat betekent dat die toch geliefd was door zijn vrienden.
    Maar nu het mijn oom zijn rust
    Hij is vredig gestorven en daar ben ik blij om
    Hij zal na onder kijken na ons met zijn trouwbare hond en een blik bier in zijn handen .

    Lieve oom OOIT zien we ons weer.

    Jimmy Borgans

  • Louise Wijsman

    Geweldig deze aandacht voor Harry, wat mooi! Harry was een fijne man, zo’n lieve man, altijd bereid om mens en dier te helpen, het was echt een voorrecht om hem te kennen. Ik ben de buurvrouw die voor de crematie van Alano heeft gezorgd, Harry’s trouwe hond. Ook was ik het die bij de begrafenis de foto’s van Harry uitdeelde. Die begrafenis was uitzonderlijk mooi en had zoveel diepgang, al die mensen, de toespraken, de muziek, het zingen, het bidden, zoooo mooi! Over Harry praten wij in de buurt nog heel erg veel, wij als buren missen Harry en ook Alano heel erg. Ik ben heel blij te lezen dat Harry zoveel eten en drinken voor Alano had klaargelegd. Alano noemde ik altijd mijn beschermhond, als ik ooit in nood zou verkeren en hard om Alano zou roepen……Een vriendin van mij gaat een beeld boetseren van Alano, voor op het graf. Ik ben heel blij te lezen dat Harry zoveel eten en drinken voor Alano had klaargelegd. Eigenlijk zou ook Harry zijn bijbel bij het graf moeten komen te liggen, die bijbel was, naast Alano, Harry’s liefste bezit. Weet iemand van jullie misschien wie die bijbel in bewaring heeft genomen? En of het mogelijk is dat deze bij het graf gelegd wordt? En weet iemand mischien wie het gedenkbord en de briefjes uit Harry’s tuin in bewaring heeft? Ik ben te emailen onder louisewijsman@hotmail.com.

  • Leny Ruigrok

    Wat zijn er veel mensen die om Harry gaven, wat fijn.
    Tranen biggelen nu over mijn wangen naar beneden.
    Harry en Alano voor mij hoorde ze bij Amsterdam.
    Een bijzonder mens,dat je zo bij een plek kan gaan horen.
    Het beeld van Alano zal er zeker komen . Grappig is dat ik in mijn ideen over de materiaal keuze steeds tegen de elementen van het weer aanloop .. Regen , kou sneeuw ijs en vorst.Het beeldje moet er tegen bestand zijn , van een materiaal dat tegen een stootje kan. Zo als Harry een dakloze met zijn hond die gelukkig een plek vond in onze gedachten en ons hart en in een huis en bed gestorven is. .

  • Anoniem

    enblij dat hij in de laatste dagen zich iets heeft gebeterd ik kan als een dief die er zelfs niet voor terug dienste om zijn vriendi haar kinderen te bestelen en zijn toemalige vriendin voor bijna 80 duizend in de schuld achter te laten

  • anoniem

    Heel mooi al die verhalen over hem,dat hij zijn leven heeft gebeterd enzo helaas heeft hij dat véél en véél te laat gedaan.ik weet over de doden niets dan goeds maar zijn ziel zal gewogen worden en dan zal hij zich moeten verantwoorden voor zijn daden.

Geef een reactie

