Verzoening als Praxis (5)

boele-ytsmaMijn internetvriend die ik nooit in levende lijve ontmoet heb (ook een stuk community) was te gast op het EO-programma Herberg de Verandering. Klik hier voor de webpagina en om het programma te bekijken.

Het ging over verzoening. Verzoening tussen Boele en de christelijke gemeenschap die hem jaren geleden afgewezen had, en tussen Boele en Andries Knevel. Allebei kwamen niet, naar mijn smaak, krachtig genoeg uit de verf – maar dat ligt, vermoed ik, aan de regie van de EO, die uit vele uren filmmateriaal moest kiezen.

Wat wel helder uit de verf kwam was dat verzoening niet fundamenteel theorie of dogmatiek is:

Andries: “En wat doe je dan met zo’n woord als ‘verzoening’?”
En toen zei Boele (boem): “DOEN!”
“Oh..” zei Andries.
“Het wordt waar als wij verzoening vinden…..”

Kort door de bocht zou ik opperen dat Andries de theoloog, de dogmaticus, dat niet begrijpt.
Maar dat is niet zo: dat begrijpt hij dondersgoed, hij ervaart het ook zo.
Ik denk wel dat dat een groot probleem is in de kerk: wij hebben het over verzoening, terwijl wij het moeten doen.

Voor de website van Boele en allerlei reacties op het programma, klik op Zoekend Geloven hiernaast.

Geef een reactie

