De community die internet is

Ik blijf nadenken over de rol die internet speelt in onze contacten met elkaar.
Maar dan echt in de praktijk van mijn het dagelijkse leven.
De e-mail lijkt in te boeten als communicatiemiddel – ten minste, communicatie van persoonlijke aard, communicatie die met community te maken heeft. De e-mail wordt nog volop zakelijke gebruikt.
Sites als Hyves en Facebook lijken de e-mail over te nemen voor de persoonlijke communicatie (Ik doe zelf niets met My Space). Zeker de laatste tijd zie ik op Facebook mensen met elkaar communiceren via “The Wall” of reacties op opmerkingen, videoclipjes e.d. Via een RSS reader volg je dus het gesprek op de voet, en je kunt op elk moment meedoen.
Twitter combineert webloggen met instant messaging en wordt daarom wel microblogging genoemd. De basisvraag van de dienst is “Waar ben je nu mee bezig?”. Met Twitter sturen gebruikers tekstberichten, zogenaamde tweets, van maximaal 140 karakters lang. Ik heb niet het idee dat er veel getwitterd wordt in Nederland. Maar dat zal snel veranderen, denk ik.
Dan heb je het persoonlijke weblog.
En daar wil ik het eigenlijk over hebben. Een aantal mensen die ik ken houden een persoonlijk weblog bij. Een paar keer per week even een persoonlijk berichtje. Een leuke of aparte gebeurtenis, iets over de kinderen, soms over de partner. Nieuwe baan. Vakantie of restaurantbezoek dat mee tegenviel. Foto’s. Het laatst gelezen boek.
Via je RSS reader zie je gelijk of er een nieuw bericht is, en of je het wilt lezen. Zo blijf je op de hoogte van waar iemand mee bezig is – of wat iemand bezig houdt.
Laatst waren we op bezoek bij vrienden. Zij houdt een weblog bij. Het soort weblog waar ik het over heb. Erg leuk. En ik had het gevoel dat ik een beetje wist wat er bij hen speelde. Dat was prettig. Gaf een gevoel van vertrouwdheid. Ik wist niet te veel over hen, maar wel wat. Mocht het nodig zijn, konden we altijd verschillende onderwerpen en gebeurtenissen aanhalen. Was niet nodig.
Wat ik van tweets vind weet ik niet.
Persoonlijke weblogs vind ik leuk.
Ik heb zojuist in de kolom rechts een categorie gemaakt voor persoonlijke weblogs.
Dat zijn er op dit moment niet veel.
Welk van mijn vrienden gaat meedoen?
Als je advies nodig hebt over hoe een weblog op te starten, dan help ik je graag.
Community anyone?

shirt

Bron

4 responses to “De community die internet is

  • René

    Vlieg zo af en toe door jouw weblog heen. Om te lezen wat jou bezig houdt en waar je mee bezig bent (en las tot mijn schrik dat je een pacemaker hebt gekregen).

    Er van uit gaande dat jij mij tot jouw vrienden rekent:
    Het kriebelt wel eens bij mij om zo’n ding te beginnen. Zou dan hebben geschreven over mijn sollicitatieperikelen. Want ja, dat houdt mij bezig. Heb er zelfs leuke anekdotes over. Toch lastig als mijn leidinggevende dan meeleest…
    Voorlopig laat ik het even voor wat het is.

  • Noa

    Hoi Norman,

    Blij dat je mijn weblog erbij hebt gezet. Het blijft boeiend om een weblog te maken en te lezen. Dank je wel dat je mij destijds gestimuleerd hebt er aan te beginnen.
    Groetjes,
    Noa.

  • Ties

    Vraag je nou wie er een link wil op je site? Aparte manier… :p

Geef een reactie

