Kort(er)e preek

Morgen preek ik weer voor het eerst in meer dan een maand.

Er gaan stemmen op dat de preken korter moeten zijn.
Dat om beter de aandacht van de jeugd mensen te houden.
Hoe doe je dat, zonder aan kracht (en diepgang) in te boeten?
(als het, bijvoorbeeld, om Openbaring 12 gaat)
Morgen zullen we zien…..

2 responses to “Kort(er)e preek

  • Henk Algra

    Ooit maakte ik mee dat een predikant, nadat hij aan de kinderen had uitgelegd waar de preek over zou gaan, zei: “Eigenlijk heb ik hier niets meer aan toe te voegen.” Dus zei hij: “Amen!” De rest van de preek die hij ‘gepland’ had hebben we niet gehoord. De preek duurde nog geen 5 minuten. Ik ben hem nooit meer vergeten. Er zat op dat moment alles in.

    Een andere voorganger zei -toen ik op zaterdag contact met hem had en vroeg of de preek al klaar was: “Ik moet nog 3 MB”. Dat was gekscherend bedoeld. Een preek moet natuurlijk niet precies een bepaalde lengte hebben….

    Als je je preek voorbereidt kun je je altijd afvragen of ‘alles er wel in moet’. Er zijn meer zondagen, je hoeft niet alles in één preek te verwerken.
    Maar voorgangers moeten zich niet persen in een tijdsschema. Ze kunnen rekening houden met de hoorders. Maar het gaat in de eerste plaats om de vraag of er gezegd wordt wat er gezegd moet worden. Dat is soms langer en soms korter.

    Zo, genoeg gepreekt. Een gezegende zondag gewenst!

  • Henk v. B.

    Ik heb nooit zo goed begrepen waarom een bepaalde tijd moet duren. De preken die ik mijn kinderen gaf waren zonder uitzondering korter dan een kwartier. En ik had altijd de indruk dat ze bleven hangen.

Geef een reactie

