Verbondenheid

Deze week ga ik weer aan het werk.

Een dankbare mens, benieuwd naar hoe het, in de komende weken, verder zal gaan met van alles in mijn leven.

En met een nog grotere waardering voor de verbondenheid die te ervaren is in de kerk.

Vanuit mijn roeping probeer ik de onderlinge gemeenschap, het “er zijn voor elkaar” in de kerkelijke gemeenschap te stimuleren en bevorderen. Dat ook vanuit het besef dat veel mensen vrijwel alleen in het leven staan, en dat dat lastig is wanneer moeiten, ziekte, ouderdom of verdriet toeslaan. Wij hebben elkaar op dat soort momenten heel erg nodig.

Maar nu was ik even “ontvanger” van deze verbondenheid.

Belangstelling, uitgedrukt in de vorm van telefoontjes, e-mails, kaarten, bloemen, bezoekjes en ga zo maar door.

Buitengewoon indrukwekkend, waardevol en vruchtbaar.

Ik kan me nu beter voorstellen dat het zeer eng is wanneer iemand de deze “mantelzorg” niet heeft in de moeilijke momenten van het leven. Gelukkig hebben veel mensen zo een kring om zich heen. Wikipedia bericht dat er in Nederland 3,7 miljoen mensen zijn die voor een ander zorgen.

Het is, uiteraard, geen nieuwe gedachte dat de kerk op dit gebied wel degelijk een rol heeft – en erin kan groeien.

Voor mij wel een ervaring waar ik rijker door ben geworden en mij stimuleert om hier meer oog voor te hebben.

Geef een reactie

