De eerste en laatste zaterdag van Advent

Ik ben niet opgegroeid met Sinterklaas. Nu we al lang geen kinderen meer thuis hebben volg ik het ook niet. Wel heb ik waardering voor de scheiding in de Nederlandse samenleving tussen Sinterklaas en het echte Kerstfeest.

Wat ik me nooit heb gerealiseerd is dat, elke keer als de Sint Nederland binnenvaart, er iets misgaat. Gisteren kon zijn boot de haven van Almere niet binnen varen. Ballonnen moesten ingezet worden om de boot hoog genoeg in het water te krijgen dat de intocht wel ging lukken. Waarna de Sint als een koning aan wal stapte (ik weet dat hij officieel geen koning is, maar als je hem zo ziet….).

sinterklaas-almereIn één dag het verhaal van het Evangelie (a la Wright – en de bijbel): een Koning wil komen, maar kan dat alleen met moeite in deze gebroken wereld. Toch lukt het hem. En nu hebben we een nieuwe Koning! Alles is anders! De duisternis van deze dagen wordt verdreven door licht, gezelligheid en pakjes.

De vergelijking loopt misschien aan alle kanten mank, maar het trof me gisteren, en ik werd er door bemoedigd.

One response to “De eerste en laatste zaterdag van Advent

  • Henk v. B.

    Norman, ik geloofde als kind een aantal jaren in de Sint. Totdat ik erachter kwam dat ik was geflest. Het heeft mijn kinderleven een tijdje danig op zijn kop gezet. Want wat hadden mijn ouders me nog meer voorgelogen? Ik heb zelfs een tijdje gedacht dat ik een aangenomen kindje was.

    Ik ben daarom zeer blij dat je vergelijking mank gaat. Een vergelijking van een nep-koning met een echte Koning.

    Maar ach, in wezen gaan alle vergelijkingen mank en als de lering en troost dan overblijven, is het goed. 😉

    Gr. Henk

Geef een reactie

