Bionic man

195663Afgelopen maandag kreeg ik een pacemaker geïmplanteerd.
Ja ja – ik ben een bionic man geworden.
Al geruime tijd heb ik last van, o.a., vermoeidheid en kortademigheid.
Eind augustus ben ik naar de huisarts gegaan, vrij snel doorverwezen naar een cardioloog.
Hij heeft verschillende onderzoeken laten verrichten, en kwam met de mededeling dat ik en te lage hartslag heb (bradycardie), en onregelmatige hartslagen.
Deze combinatie is niet levensgevaarlijk en veel mensen hebben één of beide van deze verschijnselen. Pas wanneer er klachten zijn (vermoeidheid en kortademigheid, b.v.) wordt er iets aan gedaan.
Onregelmatige hartslagen worden bestreden met zogenaamde bètablokkers.
Omdat de bètablokkers een vertragende werking hebben op de hartspier, en mijn hartslag ook nog te laag is, heb je dus ook een pacemaker bij nodig om de hartslagen op peil te houden.
De cardioloog heeft besloten een pacemaker te laten plaatsen, in combinatie met een bètablokker. Een DDD pacemaker, precies het soort wat boven afgebeeld is. Klik op de foto als je het groter wilt zien…als je het aan kan…;-)
Een ongevraagde second opinon bevestigde die conclusie. Dat is deze week allemaal gerealiseerd.
Ik ben nu bezig dit allemaal een plaats te geven in mijn leven en gevoelens. Ik zal daar waarschijnlijk wat meer over bloggen. Nu even niet.
Het blogje van gisteren deed mij denken aan alle informatie die ik zelf via internet verzameld heb. Want het feit is dat minstens 80% van de informatie die ik vergaard heb over mijn symptomen, de oorzaken, behandelingen, gevolgen, enzovoort via het internet kwam, en niet via de medische zorgverleners. Helaas.
Ik heb van alles geggoogled: bradycardie; sinusknoop disfunctie (sick sinus syndrome), hartritmestoornis; AV-knoop; (DDD)pacemaker; bètablokker; sotalol; Kennemer Gasthuis.
Google heeft mij vast en zeker in de gaten. Ik verwacht nu veel spam in de Outlook Express over batterijen, afstandsbedieningen, (sociale) disfuncties, draadjes, kastjes, knopen, datingbureaus, bijholteontstekingen, remmen, bloeddrukmetertjes….
O ja – het grappigste moment: pacemakerdragers worden overal gewaarschuwd dat ze de pacemaker niet moeten blootstellen aan magnetische velden. Wie schetst mijn verbazing toen de verpleegster, de allereerste keer dat ze de pacemaker wilde controleren, een heel grote ronde magneet op de pacemaker plaatste. LOL!

One response to “Bionic man

Geef een reactie

