Google volgt verspreiding ziekten

Als je een eigen weblog of website hebt, dan weet je dat allerlei statistieken van die site raadpleegbaar zijn.
Als ik, bijvoorbeeld, naar de statistieken van dit weblog kijk, en in het bijzonder het bericht van 10 november, dan zie ik dat bezoekers via 15 verschillende websites op mijn blog zijn gekomen.
Ik kan zien welke berichten het meest bekeken werden. Vreemd genoeg is dat de laatste tijd het bericht Olympische Spelen 1928.
Ik kan ook zien welke zoektermen ingetypt zijn op Google om bij mijn weblog te komen. Dat zijn er veel, uiteenlopend van eenvoudige botbreuk tot een klauw van een kat.
Grappig genoeg is tegenwoordig een veel gebruikte zoekterm olympische spelen 1928. Waarom weet ik niet. Echt, geen enkel idee waarom mensen juist deze dagen zo geïnteresseerd zijn in de Spelen van 1928. Maar opeens komt die zoekterm vaak voor.
black_deathVandaag een artikel in de New York Times over ontwikkelingen op het gebied van het volgen van ziekten en
epidemieën via het internet. Google houdt bij wat voor zoektermen mensen gebruiken, als het gaat om ziektes, om te kunnen voorspellen waar epidemieën zullen uitbreken. Mensen gebruiken zoektermen om op het net iets op te zoeken waar ze op dat moment mee bezig zijn.
Als je dus last hebt van griep, spierpijn, koorts, diarree – noem maar op – dan tik je die zoektermen in om via het internet informatie in te winnen over je ziekte en wat je moet doen.
Google registreert – anonimiteit wordt beloofd – die zoektermen en heeft het snel in de gaten waar ziekten de kop opsteken. Zo kunnen zorgverleners zich sneller in de juiste gebieden preventief inzetten.
Meer hierover morgen.

Geef een reactie

