Atkinson en de hel

Hier heb ik verteld dat Real Live Preacher een studie ging maken over de hel.
In een derde blog nav zijn studie komt hij met zijn conclusies.
Hij doet dat door middel van een korte video – van acht minuten. (Hou daar rekening mee als je met je kritiek komt – hij kan niet alles zeggen binnen acht minuten! Ik hoor je al zeggen – dan moet hij dat ook niet proberen, als het gaat om zo een belangrijk onderwerp!)
Je kunt, uiteraard, zelf naar de video kijken. Klik hier om dat te doen, je kunt ook van hieruit naar de voorgaande blogs en video’s kijken.
Ik geef hier een samenvatting van wat hij gezegd heeft. (Dit is een samenvatting van zijn woorden, ik zeg niet of ik het met hem eens ben – voor alle duidelijkheid, zodat ik het theologengilde niet over me heen krijg…;-)

De hel wordt wel vaak genoemd in het NT. Wij moeten dat feit serieus nemen, niet verdoezelen.
Jezus en het NT geven ons daar weinig details over. Daar lijkt het net niet belangrijk genoeg voor te zijn.
Duurt de hel voor eeuwig? Daar is geen bewijs voor in het NT. Het Griekse woord aionos (altijd met ‘eeuwig(heid)’ vertaald) geeft geen aanleiding om te denken dat de hel, in de zin van “periode zonder einde”, eeuwig is. Het geeft meer iets aan van de intensiteit – het gaat hier ergens over, het is serieus. Maar het NT zegt niets over hoe lang de hel duurt.
Wie gaat naar de hel? Het NT heeft het nooit over “niet-christenen”, mensen die niet in Jezus geloven, die naar de hel gaan. Jezus zelf heeft het alleen over “hypocriete gelovigen” die naar de hel gaan. Een paar keer in het NT worden “goddelozen” genoemd in verband met de hel, maar dat blijft vrij vaag, en het zou net zo goed op hypocriete gelovigen kunnen slaan.
Nou dan: wanneer christenen zeggen dat ze de hel serieus willen nemen, zoals beschreven in het NT, en daar zo letterlijk in geloven, dan zijn ze ook niet verplicht om serieus te nemen wat gezegd wordt over wie daar naar toe gaat? En als dat in verreweg de meeste gevallen “christenen” zijn, moeten we dat ook niet serieus nemen?
Het klopt niet als je zegt: er is letterlijk een eeuwig durende hel, zoals de bijbel zegt, maar in tegenstelling tot wat de bijbel zegt geloof je dat het alleen niet-christenen zijn die daar naar toe gaan, mensen die op een bepaalde manier niet in Jezus zijn gaan geloven.

De conclusies van Atkinson?

  • Hij gelooft niet in een letterlijke hel. Het maakt wel degelijk wat uit hoe we leven, ook voor wat betreft het leven na dit leven. Dat moeten we serieus nemen. Hoe wij met Jezus en Zijn boodschap omgaan is ook belangrijk, en heeft consequenties.
  • Voor wat betreft mensen die nooit van Jezus gehoord hebben – daar zegt het NT heel weinig over, als het gaat om de hel. Het lijkt niet eens een belangrijk doel van het NT om ons daar wat over te vertellen. Het lijkt bijzaak te zijn.
  • Atkinson moedigt ons aan om afstand te nemen van de hel als motiverende factor wat ons “evangelisatiewerk” betreft. En zeker de angst van – “als ik de persoon niet over Jezus vertel dan gaat hij/zij naar de hel”. Het NT wil niet dat we angstig worden over hoe God met mensen omgaat, ook voor wat betreft de hele belangrijke zaken als hoe we leven, wat we met Jezus doen en Gods oordeel.

De volgende keer gaat hij ons vertellen hoe je anders naar het onderwerp “de hel” kunt kijken, en toch recht doen aan wat de bijbel ons daarover vertelt. Ik zal je laten weten als die video verschijnt.

One response to “Atkinson en de hel

  • Paul

    Ik reageer even specifiek op het 3e punt van Atkinson:

    Mee eens. Angst is altijd al een slechte raadgever geweest en ik denk dat je moeilijk Goed Nieuws kunt brengen door mensen met een eeuwige foltering in de hel te dreigen. Ik heb wel (recent nog) evangelisatieacties meegemaakt waar met de hel gedreigd werd en zo’n waarschuwing heeft zeker effect op mensen die zich voor de boodschap van de Bijbel hebben afgesloten. God kan angst vast wel gebruiken om mensen over de streep te trekken, maar ik heb het er persoonlijk erg moeilijk mee. Ik kan het idee van de hel als eeuwige straf ook niet rijmen met een God van liefde. Anderzijds moeten er m.i. wel consequenties zijn aan het bewust afwijzen van Gods aanbod van vergeving door Jezus. Ook vind ik het een geruststellende gedachte dat echte wrede misdadigers hun straf niet zullen ontlopen – ook niet als ze in dit aardse leven niet voor de rechter verschijnen…

Geef een reactie

