Vergeten slachtoffers kredietcrisis

Komende zondag hebben we (weer) een drukke dienst.
Een dubbele (kinder)doop. Mooi.
Daarnaast besteden we aandacht aan de Micha zondag.
Mede naar aanleiding van lezingen van N.T. Wright (hoe kan het anders?) heb ik als Bijbeltekst genomen de uittocht van Israël uit de slavernij in Egypte door de Rode Zee. Daarbij raak je zowel de doop (door het water heen) als het thema “bevrijding”. Door de doop bevrijd. Maar dan niet alleen om je eigen persoonlijke heil. Om het heil van de wereld. De doop betekent voor deze baby’s niet alleen dat ze als individuen gered worden, maar dat ze de opdracht mee krijgen om Gods instrument van vrede en rechtvaardigheid in de wereld te zijn. Zo: die preek staat.
(By the way: ik geloof dat de tocht van Israël door de Rode Zee werkelijk gebeurd is, zoals in Exodus beschreven.)
Dit thema heeft mij aangemoedigd om weer geld te lenen (microkrediet) aan kleine ondernemers via de website KIVA.
De leningen die ik eerder verstrekt heb zijn inmiddels volledig terugbetaald.
Nu dus opnieuw twee leningen.
Aan Ly Kunthea, die vis verkoopt in Cambodja.
En een groep mannen en vrouwen die souvenirs en andere handwerken verkopen. Ze werken samen in Peru. “Senor de Accha” heet de groep.
In het kader daarvan, realiseerde ik me dat ik net te laat ben om mee te doen aan “Blog Action Day”. Duizenden bloggers over de hele wereld die op 15 oktober over het thema “armoede” bloggen. Neem hier een kijkje.
Dit zal vast een beetje dom klinken (alhoewel), maar ik ervaar het als bevrijding van de niet ophoudende media-aandacht voor de “kredietcrisis” om stil te staan bij en iets te doen voor mensen die daar op een hele andere en ingrijpende manier slachtoffer van zijn dan ik met mijn salaris, dure woning en auto, vastgestelde pensioen (die op dit moment iets minder waard is, maar dat gaat mij geen boterham kosten).

Geef een reactie

