Les Tweede Kamer op de High School

Mijn schoonzoon geeft les op een middelbare school in Summerville, Georgia. Chatooga High School. Zijn klas is nu bezig met het onderwerp “parlementair stelsel”. Omdat ik in Nederland dat stelsel van dichtbij meemaak, vroeg hij mij om vanochtend om 08.00u voor zijn klas, plus de leerlingen van drie andere groepen, te verschijnen. Dat deed ik heel graag.

Wij dachten dat het leuk zou zijn om het stelsel uit te proberen. Ik legde eea uit, aan de hand van hoe het in de Tweede Kamer werkt. Wij hadden vier partijen bedacht:

  1. De Democraten: meer overheid!
  2. De Republikeinen: minder overheid!
  3. De God Party: meer religie – maakt niet uit welke!
  4. De Animal Party: zorg goed voor onze dieren! (afgepikt, dat weet ik)

Nadat we de partijen hadden uitgelegd, mochten de leerlingen stemmen op de partij die hen het meest aansprak. Twee docenten telden de stemmen om te bepalen hoeveel zetels (uit 100) elke partij zou krijgen. De uitslag was erg mooi, voor mijn doeleinden: bijna evenredig verdeeld onder de partijen.

De volgende stap was dat elke partij een leider zou kiezen. Dat liep prima. Daarna kreeg elke partij vijf minuten de tijd om te bepalen met welke partij er eventueel samengewerkt kon worden. Dat ging ook prima. De mogelijke coalitiepartners werden ingeleverd bij mij, de informateur.

Erg leuk was dat de Democraten en de Republikeinen niet met elkaar wilden samenwerken, elk van deze partijen koos voor of de God Party of de Animal Party. De Animal Party wilde alleen met de God Party samenwerken.

In ieder geval: de regerings-coalitie werd uiteindelijk gevormd door de Democraten en de partij voor G(g)od.

Volgens mij hebben ze wat geleerd, en het was erg leuk om te doen. De leerlingen deden ook prima mee.

De school ligt in een wat armer deel van de staat Georgia, waardoor veel kinderen (leer)achterstanden hebben. Ik was echt onder de indruk van de school: de sfeer was er een van streng, er moet geleerd, gehoorzaamd en gewerkt worden, maar iedereen werd met respect behandeld. Geen makkelijke taak voor de docenten en schoolleiding, maar petje af voor hoe ze dat deden.

Ik wou wat foto’s van de klas en de school bijdoen, maar vandaag ben ik mijn fototoestel kwijtgeraakt. Hierdoor?

Geef een reactie

