Reddingsplan haalt het (nog) niet

Gisterenmiddag sprak ik om een uur of 4 ’s middags mijn dochter. Zij vertelde mij dat het plan om Wall Street te redden niet door het Congres was gekomen. En dat terwijl de kranten allemaal al kopten: Reddingsplan is erdoor!

Mijn eerste gedachte was: Fantastisch! Toen ik dat riep, beaamde zij dat ook. Er zijn, blijkbaar, meer dan een paar volksvertegenwoordigers die het lef hebben niet mee te gaan met de hype en bereid zijn hun positie op het spel te zetten om te doen wat verantwoord is. Maar ze zullen hun zetel niet op hoeven geven, want ze zijn door tienduizenden boze Amerikanen gebeld met de boodschap: laat dit niet doorgaan!

Lou Dobbs van CNN is het met mij eens. Andersom, eigenlijk. Lees zijn mening hier. De reden voor de grote paniek en de urgentie waarmee men dit plan door wil hebben is, volgens media en politici, dat gewone burgers niet de nieuwe auto kunnen kopen (lees: er geld voor lenen), de verbouwing zouden moeten uitstellen (lees: geen neiuwe hypotheek kunnen afsluiten), dat klein  bedrijven voorzichtiger met hun voorraden om zouden moeten gaan (lees: er is niet zoveel krediet beschikbaar om gewoon maar iets te doen). De enige reden die meer hout snijdt is dat de pensioenfondsen geld verliezen, waardoor mensen met een pensioen minder geld te beschikking hebben. Dat klopt wel, zeker als je boven de 55 bent. Maar voor de rest: mij is altijd geleerd dat de beurzen iets van de lange adem is. Raak niet in paniek omdat het vandaag met meer dan 700 punten verlies lijdt.

O – en by the way: ik zit nu in de VS en volg alles op de voet, inclusief het effect van dit  alles op de verkiezing. Blijft fascinerend. Sarah Palin heeft een paar zeer slechte interviews gegeven. Eentje was zo slecht dat, bij het volgende interview, John McCain ernaast zat. LOL!!!

Ik zal dus met minder frequentie maar met (nog) groter plezier bloggen.

One response to “Reddingsplan haalt het (nog) niet

Geef een reactie

