Eén keer dopen

Protestantse Kerk houdt vast aan één keer dopen

Zo kopt het ND het artikel. En niet alleen de Protestanse Kerk. Elke kerk die zich enigszins “gGereformeerd” noemt wil zich daaraan vast houden.

Daar heb ik op zich geen moeite mee. Elke kerk heeft het recht om te geloven wat zij wilt, en dat te blijven geloven, ook al wil de omgeving iets anders.

Maar deze vraag blijft, in mijn beleving, ongevraagd en onbeantwoord.

Maar eerst even wat achtergrond informatie: Gereformeerden geloven dat de doop de Nieuw Testamentische vervanging van de besnijdenis is. Het heeft niets te maken met de bewuste keus van de mens, maar is een teken van God. In dat teken zegt God: ik houd van jou, en niet alleen van jou – van heel Mijn volk. En met dit teken laat ik dat zichtbaar zien, want door dit teken wordt je lid van Mijn volk.

Met andere woorden: de besnijdenis en de doop dragen dezelfde boodschap uit.

En nu mijn vraag: Toen de discipelen van Jezus, de Apostelen, Paulus, en elke Joodse man die besneden was gedoopt werden – was dat dan toen geen herhaling van zetten? Want het teken van het verbond ontvang je maar één keer, en dat hadden zij, in de besnijdenis, al ontvangen, toch?

En als je zegt: het verschil zit ‘em er in dat het toen het Joodse volk was, en nu werd het de kerk – dan stel ik mijn tweede vraag: hoe zit het dan met de eenheid van het verbond?

5 responses to “Eén keer dopen

  • Paul

    Als baptist moet ik natuurlijk vreselijk mijn best doen om dit te begrijpen, Norman. Is de gedachte dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen gebaseerd op Kolossenzen 2? Of zijn er andere – duidelijkere – teksten waar deze uitleg op gebaseerd wordt? En waarom worden er dan jongens en meisjes, mannen en vrouwen gedoopt?

  • trijntje

    Ik zal als Nederlands Gereformeerde er dit op zeggen: de gedachte dat de doop in plaats gekomen is van de besnijdenis wordt inderdaad onder andere gebaseerd op Kolossenzen 2.
    Er zit verder een verbondsdenken achter waarin een vervolg gezien wordt op het verbond met Abraham.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf moeite heb met deze uitleg en er mijn twijfels bij heb. Ik geloof eigenlijk niet dat in Kolossenzen 2 gezegd wordt dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.
    Ik zie wel in de bijbel dat God van kinderen houdt en dat hij ook hun God wil zijn.
    Voor kinderdoop vind ik andere gegevens uit de bijbel sterker, daar waar Jezus de kinderen zegent. De mogelijkheid dat er kinderen bij waren als er gezegd wordt dat er iemand gedoopt wordt met zijn huis.

    Ik sta er nogal ambivalent tegenover en vind dat de Baptisten met hun doopvisie ook goede bijbelse papieren hebben.

    Ik ben er ook een beetje pragmatisch in geworden.
    Ik zie dat in gereformeerde kerken kinderen worden gedoopt en dat er in baptistengemeenten en in evangelische gemeenten kinderen worden opgedragen.
    God geeft voor zover ik het kan zien zegen aan gemeenten met kinderdoop en zegen aan gemeenten met doop op eigen geloof.

    Ik zelf ben binnen de Nederlands Gereformeerde Kerken tot geloof gekomen en denk dat daar ook mijn plaats in het Koninkrijk is op dit moment.
    Mijn drie dochters hebben alle drie heel bewust gekozen voor de doopvisie van de Baptisten en hebben zich daar ook laten dopen. Ik heb hen daarin van harte gesteund.

    Binnenkort doet in “mijn” Nederlands Gereformeerde gemeente iemand belijdenis die als kind is opgedragen. Ze zal dan in onze gemeente worden gedoopt.

    Nog één ding over de visie van de Baptisten:
    Ik kan die goed volgen behalve op één punt: als iemand zich als volwassene op eigen geloof heeft laten dopen; en dat is gebeurd met besprenkeling en niet door onderdompelind, dan wordt die doop niet erkend in Baptistengemeenten. Ik weet wel de onderbouwing, maar kan daar niet in meegaan ( mijn drie dochters ook niet )

  • Anoniem

    En wat als je niet bent gedoopt ben je dan ook geen kind van God?

  • Henk Algra

    Vaak wordt in dit verband het werkwoord ‘overdopen’ gebruikt. Ik vind dat een onmogelijk woord: alsof de eerste doop niet goed (genoeg) was en het dus nog een keer over moet.

    Over de rechtstreekse relatie tussen besnijdenis en doop: ik heb me niet verdiept in de theologische achtergronden. Maar ik kan me wel voorstellen dat tot christen bekeerde Joden zich lieten dopen. Want de doop gebeurt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Bij de besnijdenis als symbool van het verbond werden in ieder geval Zoon en Heilige Geest niet genoemd. Het was dus geen herhaling van zetten.

  • Henk

    Volwassendoop of kinderdoop? Beiden zijn uiteindelijk niet voldoende voor behoud. Daarvoor is nodig dat de Here Jezus wordt aangenomen als persoonlijke Verlosser.

    Gr. Henk

Geef een reactie

