Locatie kerk

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken……

Als ik terugkijk op veel gesprekken in allerlei verbanden over de kerk en wat ermee moet/mag/kan gebeuren, dan valt het mij op dat die gesprekken zich uiteindelijk focussen op wat er in de kerkdienst plaatsvindt.

Het maakt niet uit waar je het over hebt, welk onderwerp aan de orde gesteld wordt: missionair zijn, de jeugd, de gemeenschap der heiligen – binnen de kortste keer heeft men het over de kerkdienst, en wat er binnen een kerkdienst allemaal wel of niet moet/mag gebeuren.

Bezoekwerk, pastoraat bij mensen thuis, catechisatie, zorg voor de zieken en degenen die aan huis gebonden zijn: daar wordt veel minder geld en officiële aandacht aan besteed dan de erediensten. Met een, naar het lijkt, magnetische kracht trekt de eredienst bijna elk gesprek in groepsverband binnen de gemeente naar zich toe.

Ik meen dat ik de volgende stelling zou kunnen verdedigen: vraag het gemiddelde gemeentelid waar hij of zij aan denkt als je het woord “kerk” noemt – de kerkdienst zal als eerste naar boven komen.

Het lijkt alsof we geen raad weten met de gedachte dat “kerk zijn” (ook – en misschien zelfs grotendeels) buiten de dienst gebeurt – of daar moet gebeuren. Een terugblik in de geschiedenis van kerk en samenleving levert genoeg gegevens op om dit te verklaren.

De vraag is of wij ons hiervan bewust zijn, of dit een onderwerp van gesprek is of kan worden.

En of dit paradigma niet aan verschuiving toe is.

One response to “Locatie kerk

  • Henk Algra

    Volgens mij is de visie op de kerk al aan het verschuiven. O.a. Stephan Paas heeft daar in een achtergrond-artikel al op gewezen. Actieve christenen zijn de hele week door actief bezig met de kerk. Dat de middagdiensten terug lopen is helaas nogal eens te wijten aan het feit dat de kerk meer naar de rand van het leven aan het verschuiven is. Maar evenzeer aan het feit dat er christenen zijn die de meeste avonden in de week actief bezig zijn in en rond de gemeente. Dan kan er soms niet zoveel meer bij.

    Toen ik probeerde me naar aanleiding van je vraag onbevangen te ‘verbeelden’ wat de kerk voor mij inhoudt dacht ik tot mijn verbazing niet in de eerste plaats aan de kerkdienst. Het eerste beeld dat ik had was: de mensen uit onze wijk.

    Dat neemt niet weg dat ik de kerkdienst een centraal onderdeel van de gemeente blijf vinden. Ook een niet te onderschatten deel. En de inhoud doet er wel degelijk toe. Niet voor niets leiden vrijzinnige preken tot lege kerken en vervolgens ook tot weinig activiteit door de week. Een bijbelgetrouwe zondagse kerkdienst is een accu voor de andere 6 dagen van de week.

Geef een reactie

