Preken uit het hoofd

Scot McKnight van Jesus Creed blogt vandaag over de vraag: wat is de beste manier om te preken? Met of zonder aantekeningen, mindmap? Volledig uitgeschreven? Een Google zoekopdracht leidt je naar de site van Passie voor Preken, die (toevallig?) vandaag dezelfde vraag stelt.

Ik worstel hiermee. Zeker bij zoiets belangrijks als een begrafenis schrijf ik alles uit. Bij een bruiloft heb ik weinig hoop dat het stel zich iets herinnert van de preek – en de dingen die spontaan opkomen of gebeuren kunnen juist het verschil maken. Laatst werd ik gemaild door een stel dat nu drie jaar getrouwd is. Een frase uit die preek is bij hen wel blijven hangen – of ik de hele preek op kon sturen zodat ze het opnieuw konden lezen? Ik had meer opgeschreven dan normaal bij die preek. Toen ik zelf de preek weer las, vond ik die frase er niet in terug. Ik realiseerde me dat ik het tijdens het houden van de preek had verzonnen. Wonderlijk….

En de gewone zondagse preken: ik schipper een beetje tussen alle vormen. Omdat het Nederlands niet mijn moedertaal is, schrijf ik bepaalde woorden, uitdrukkingen of definities helemaal uit. Voor de rest hangt het af van allerlei factoren.

Uit de lijst van Fred Lybrand van vijftien redenen waarom je uit het hoofd moet preken, vond ik reden nummer 3 het meest treffend:

Als de predikant de boodschap niet kan onthouden, hoe kan hij/zij verwachten dat de toehoorders dat wél kunnen?

Goed punt.

2 responses to “Preken uit het hoofd

  • Henk Algra

    Het is natuurlijk best knap als iemand een preek helemaal uit zijn hoofd kan houden.

    Een paar jaar geleden preekte in onze gemeente een Amerikaans predikant. We hebben 3 kwartier (!) geboeid geluisterd naar zijn preek. Na afloop ga hij me zijn aantekeningen. Ik was stomverbaasd. 4 regels, inhoudende 4 tekstverwijzingen en 4 sleutelwoorden. Het blaadje heb ik een jaar op het prikbord laten hangen.

    Maar dat moet je wel kunnen. Ik kan me ook herinneren dat een preek van een predikant (die trots was dat hij alles uit het hoofd deed) een grote brei werd van herhalingen en half afgemaakte stukken tekst. Wat dat betreft is de beamer zo gek nog niet: niet alleen de gemeente, maar ook de voorganger heeft daarmee een stuk structuur en houvast.

    Als variant op jouw preekverhaal: vroeger schreef ik al mijn lessen helemaal uit. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, ik heb aan een paar aandachtspunten genoeg. En tóch heb ik een groot deel van de tekst onder handbereik. Er kunnen zich namelijk omstandigheden voordoen waarbij ik toch een ‘visuele back up’ nodig heb. Bij emotionele zaken weet ik dat ik dat nodig kan hebben. En inderdaad ook: de cursisten willen regelmatig dat stuk tekst nog een keer kunnen lezen…

    Maar tenslotte: een predikant hoeft niet persé uit het hoofd te preken, als hij maar vanuit zijn hart preekt!!!

  • Jos Douma

    Vandaag wijd ik er op mijn eigen weblog ook even aandacht aan: http://blog.josdouma.nl.

Geef een reactie

